We geloven dat mensen op hun best zijn als ze met werk kunnen deelnemen aan de samenleving. De maatschappij functioneert het best als zo veel mogelijk mensen er, naar vermogen, met werk aan deelnemen. Het is onze missie om daarin het verschil te maken: samen met onze partners bevorderen we werk.
Dankzij de krappe arbeidsmarkt vinden veel WW’ers relatief snel weer werk. Maar het is niet voor iedereen eenvoudig op eigen kracht werk te vinden. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met een arbeidsbeperking, lager opgeleiden en oudere werkzoekenden. Wie dat nodig heeft, ondersteunen we met persoonlijke, gerichte dienstverlening. Tegelijkertijd hebben steeds meer werkgevers moeite om geschikt personeel te vinden. We wijzen hen actief op de mogelijkheid om hun vacatures te vervullen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een deel van deze werkzoekenden heeft alleen om- of bijscholing nodig, voor andere is bijvoorbeeld aanpassing van de werkplek nodig of ondersteuning door een jobcoach. Met een inclusieve arbeidsanalyse kunnen we werkgevers ook helpen om werkzaamheden in hun bedrijf anders te organiseren, zodat er duurzaam werk ontstaat voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie.
We willen onze klanten graag meer persoonlijke, gerichte dienstverlening bieden. We weten uit onderzoek dat zo’n aanpak toegevoegde waarde biedt. Ook uit de enquête van de Inspectie SZW onder mensen met een WW-, WIA- of Wajong‑uitkering blijkt dat uitkeringsgerechtigden persoonlijke begeleiding en face‑to‑facecontacten erg waarderen en belangrijk vinden om in beweging te komen en werk te vinden. We hebben van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) extra budget (vanaf 2019 € 70 miljoen per jaar) gekregen voor meer persoonlijke dienstverlening. Vanuit eigen middelen dragen we daarbovenop de komende jaren € 50 miljoen per jaar bij. Voor de Wajong kunnen we met de beschikbare middelen de huidige dienstverlening continueren. De dienstverlening voor de WW kunnen we met de extra middelen uitbreiden. Voor de WIA/WGA kunnen we nu meer mensen de basale dienstverlening bieden, maar nog niet iedereen. In 2019 hebben we alle met het ministerie van SZW overeengekomen prestatieafspraken over de re‑integratiedienstverlening gehaald. Daarnaast zijn we erin geslaagd meer WIA/WGA- en Wajong‑klanten naar werk te laten uitstromen dan beoogd. Verder hebben we stappen gezet in het sluitend aanbieden van de WW‑dienstverlening in het eerste jaar van werkloosheid. Het percentage klanten met wie we na meer dan zes maanden werkloosheid nog geen contact hebben gehad, is fors gedaald.
Onze op werk gerichte dienstverlening kent drie pijlers: werken aan werk, kennispartner zijn op de arbeidsmarkt en fungeren als partner in het voorkomen van (langdurige) werkloosheid. In 2019 hebben we ons, behalve op het behalen van de afspraken met het ministerie van SZW, gericht op de stabiliteit van onze dienstverlening. Daarnaast hebben we ingezet op een goed functionerende infrastructuur in de arbeidsmarktregio’s voor matchen en bemiddelen en een leven lang ontwikkelen. Ook hebben we bijgedragen aan regionale actieplannen in het kader van Perspectief op Werk. We hebben in 2019 met sociale partners intensieve gesprekken gevoerd over het gezamenlijk vormgeven van een ‘huis van de arbeidsmarkt’, een brede publieke arbeidsvoorziening in een modern jasje. Een plek waar iedereen die hulp nodig heeft kan aankloppen – werkzoekenden met en zonder afstand tot de arbeidsmarkt, werkgevers die op zoek zijn naar personeel en ook scholieren die worstelen met een opleidings- of beroepskeuze. Dit huis van de arbeidsmarkt sluit aan op de gedachte van publiek‑private samenwerking gericht op een leven lang leren en ontwikkelen. Doel is dat burgers tot aan de pensioengerechtigde leeftijd duurzaam inzetbaar zijn op een dynamische arbeidsmarkt. Een eerste opdracht in deze context is de uitvoering van de Stimulering arbeidsmarktpositie (STAP)‑regeling door UWV. Op grond van deze regeling kan de gehele Nederlandse beroepsbevolking naar verwachting vanaf 2022 budget aanvragen voor scholing.
Belangrijkste punten in dit hoofdstuk
We zijn erin geslaagd meer WW’ers persoonlijke dienstverlening op maat te bieden. Het aantal uren dat daaraan per adviseur werk besteed is, steeg van 1.032 uur in januari tot 1.121 uur in december 2019. We hebben wel geconstateerd dat de kwaliteit van een aantal processen beter kan. Hiervoor hebben we verbetermaatregelen in gang gezet. Om ons voor te bereiden op de verwachte toename van het aantal WW’ers in 2020 hebben we in 2019 onze capaciteit opgeschaald met 450 fte’s.
We hebben ook meer persoonlijke dienstverlening op maat kunnen bieden aan mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Mensen met een WIA/WGA‑uitkering willen we gedurende vijf jaar re‑integratiedienstverlening bieden. We voerden in 2019 gemiddeld 2,3 gesprek per klant (in 2018: 1,9) met mensen die sinds 2017 de WIA/WGA instroomden. Met Wajongers met arbeidsvermogen die niet werken of voor wie geen re‑integratietraject is ingekocht, bespreken we hun actuele situatie en hoe wij hen desgewenst kunnen ondersteunen richting betaald werk. We voerden gemiddeld 1,96 gesprek per Wajonger (2018: 1,6). Ook de kwaliteit van de WIA- en Wajong‑dienstverlening is nog voor verbetering vatbaar.
In 2019 beëindigden we de WW‑uitkering van 171.700 mensen vanwege werkhervatting (in 2018: 191.500). Verder waren er eind 2019 57.800 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind 2018: 72.800). Deze daling is in lijn met die van het aantal WW‑uitkeringen. Daarnaast vonden in 2019 in totaal 13.100 mensen met een arbeidsbeperking een baan. Dat is iets minder dan in 2018 (13.300). Het effect van onze activerende dienstverlening is duidelijk zichtbaar; het aantal WIA/WGA’ers dat werk vond steeg met 20%. Bovendien gingen circa 7.200 mensen met een WIA/WGA‑uitkering gedeeltelijk aan het werk.