UWV verzorgt ook arbeidsjuridische dienstverlening. We beoordelen ontslagaanvragen en aanvragen voor werkvergunningen, en geven adviezen aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in verband met de verstrekking van een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid. UWV heeft hierbij een onafhankelijke, toetsende rol.
Daarnaast verstrekken we arbeidsrechtelijke informatie aan werkgevers, werknemers en werkzoekenden via uwv.nl, via de telefoon en ook tijdens congressen die in het najaar van 2019 zijn gehouden. De zes regionale werkgeverscongressen over arbeid en ontslag trokken circa 2.300 deelnemers. Op deze congressen hebben we werkgevers bijgepraat over actuele ontwikkelingen rond de ontslagprocedure bij UWV en de rechter en hebben we nadere uitleg gegeven over de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab). Eind november vond het arbeidsrechtelijke congres LabourLawLands plaats, over de invoering van de Wab en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Veel vooraanstaande experts uit wetenschap, advocatuur, rechterlijke macht en uitvoeringsorganisaties kwamen er aan het woord. Vanuit UWV verzorgden we verschillende workshops over onder meer actuele ontwikkelingen in de UWV‑ontslagprocedure, de ontslagprocedure voor langdurig zieke ambtenaren, en het afspiegelingsbeginsel bij de ontslagvolgorde.
Ontslagaanvragen
Werkgevers kunnen in twee situaties een ontslagaanvraag bij UWV indienen: bij ontslag om bedrijfseconomische redenen en bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Ontslagaanvragen om persoonlijke redenen lopen via de kantonrechter. We hebben in 2019 15.600 ontslagaanvragen afgehandeld, daarvan kenden we er 3.500 toe en wezen we er 500 af. Tijdens de behandeling werden 9.500 aanvragen door de werkgever ingetrokken en 2.100 konden we niet in behandeling nemen wegens te weinig informatie. We handelden 87% van de ontslagvergunningen tijdig af. Van een groot deel van de zaken waarbij dat niet lukte, kwam dat door factoren die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gelegitimeerd acht. Het gaat dan bijvoorbeeld om verleend uitstel op verzoek van de werkgever of werknemer, samenloop met andere zaken en noodzakelijke extra derde behandelrondes. Als we hiermee rekening houden, komt de tijdigheid uit op 99%.
Tot en met 31 december 2019 kregen werknemers die minimaal twee jaar bij een werkgever in dienst zijn geweest (met een vast of tijdelijk contract) bij ontslag een transitievergoeding. Tot 1 januari 2020 mochten kleine bedrijven een lagere transitievergoeding betalen, mits ze aan de voorwaarden van de Overbruggingsregeling transitievergoeding voldeden. In 2019 deden 199 werkgevers een beroep op deze regeling voor 474 werknemers. Dat is een toename van 76% ten opzichte van 2018 (113 werkgevers voor 251 werknemers).
Tewerkstellingsvergunningen en -adviezen
Werkgevers die personeel van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) korter dan drie maanden in Nederland willen laten werken, moeten daarvoor een tewerkstellingsvergunning bij UWV aanvragen. Dit geldt ook wanneer ze vreemdelingen willen aannemen die hier studeren of om andere redenen dan arbeid al in Nederland wonen. We behandelden in 2019 9.700 aanvragen voor een tewerkstellingsvergunning en verleenden er 8.700. Dat deden we voor 98% binnen vijf weken.
Werkgevers die voor drie maanden of langer personeel willen aannemen uit landen van buiten de EER, kunnen een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) aanvragen bij de IND. De IND vraagt UWV advies over het arbeidsmarktdeel. UWV toetst de adviezen voor de IND en de aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen op dezelfde wijze. We handelden in 2019 5.500 verzoeken om advies af, voor 84% deden we dat binnen vijf weken. In 4.500 gevallen gaven we een positief advies. Vanwege de gunstige economie zijn in 2019 meer tewerkstellingsvergunningen en adviezen GVVA ingediend dan in 2018. De ICT‑systemen van UWV en de IND zijn sinds oktober 2018 aan elkaar gekoppeld. Gegevens worden nu digitaal uitgewisseld en de afhandeling van GVVA‑zaken verloopt sneller en efficiënter.