Wij voeren analyses uit op maatschappelijk relevante thema’s en doen daar voorspellingen over. Daarnaast voeren we onderzoeken uit die ons helpen om onze dienstverlening verder te verbeteren. Verder verzorgt UWV actuele informatie en advies over de landelijke, regionale en sectorale arbeidsmarkt.
In 2019 zijn de volgende resultaten bereikt bij het ontwikkelen en toepassen van kennis binnen UWV.
Weten wat werkt
Belangrijk programma in de UWV Kennisagenda is Weten wat werkt, in het bijzonder bij de dienstverlening aan mensen met een arbeidshandicap. Afgelopen jaar is onderzoek afgerond dat in beeld brengt hoe het mensen die werken met een jobcoach vergaat op de arbeidsmarkt. Ook is een inventarisatie afgerond naar bestaande klant‑in‑beeldinstrumenten. Er lopen onderzoeken naar de inhoud van ingekochte dienstverlening, naar de effectiviteit van Individuele plaatsing en steun (IPS) en de effecten van dienstverlening aan Wajongers en WGA’ers. We starten in 2020 onderzoek naar de rol van ervaringsdeskundigen en naar de rol van de klant in het re‑integratieproces, en vervolgonderzoek naar jobcoaching. Daarbij ligt de focus op verbetermogelijkheden in de dienstverlening bij baanbeëindigingen. In samenwerking met brancheorganisaties OVAL en NOLOC en de beroepsverenigingen BVK en NVVA start bovendien een SUWI‑subsidieonderzoek. Dit brengt de afwegingen om dienstverlening in te zetten in beeld van professionals in de hele keten, bij opdrachtgevers (UWV en gemeenten) en opdrachtnemers (re‑integratiebedrijven en jobcoachorganisaties).
We willen onze dienstverlening waar nodig doelmatiger en uniformer maken door zo veel mogelijk dezelfde modules en stappen te hanteren. Waar dat relevant en mogelijk is, spitsen we onze dienstverlening meer toe op de individuele klant. We maken hierbij gebruik van klantprofilering en triage (urgentiebepaling op basis van een vragenlijst) en/of targeting (zo veel mogelijk op een individu toespitsen). Hiermee is het mogelijk specifieke ondersteuning aan te bieden aan juist die klanten die daar daadwerkelijk baat bij hebben. Het is daarbij belangrijk om, meer dan nu, methodisch en evidencebased te gaan werken. Dit is ook relevant voor de herbeoordelingen in het kader van de WIA/WGA‑dienstverlening. Twee onderzoekers van Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde (een samenwerkingsverband van Amsterdam Universitair Medisch Centrum, Universitair Medisch Centrum Groningen en UWV) doen onderzoek naar mogelijkheden om langs deze lijn de doelmatigheid van WIA‑herbeoordelingen te bevorderen, en naar een triage‑instrument annex keuzehulp voor de WIA/WGA‑dienstverlening. Vooruitlopend op deze meer fundamentele onderzoeken is een inventarisatie uitgevoerd van klant‑in‑beeldinstrumenten die in de markt voorhanden zijn. Dit mede op verzoek van medewerkers in de uitvoering, die graag met een of meer van deze instrumenten aan de slag willen. Deze inventarisatie is afgerond; op grond daarvan kunnen we een onderbouwde keuze maken voor een instrument.
De Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) waarvan UWV deel uitmaakt, heeft in april 2019 de winnaars bekendgemaakt van de eind 2018 uitgeschreven Challenge. Uit 24 inzendingen zijn 7 pilots gekozen die gaan ervaren wat het concreet betekent om technologie op de werkvloer in te zetten voor mensen met een beperking. De coalitie wil van de pilots leren wat de impact is op de toegankelijkheid van werk, de kwaliteit van werk en de economische haalbaarheid. Verder wil de CTI leren welke (externe) barrières een verdere opschaling in de weg staan en wie met die barrières aan de slag moeten gaan. De pilots lopen door tot en met maart 2020. Daarna worden de resultaten van de pilots bekendgemaakt en vervolgstappen geformuleerd. In december 2019 organiseerde de CTI een congres onder de noemer De kracht van inclusieve technologie. Dit gebeurde in samenwerking met de Kennisalliantie Inclusie en Technologie, een samenwerkingsverband van de landelijke vereniging voor een inclusieve arbeidsmarkt Cedris, het kenniscentrum en arbeidsmarkt en opleidingsfonds voor de sociale werkgelegenheid SBCM en TNO. De ruim tweehonderd deelnemers maakten er kennis met de praktijk van de pilots en konden nieuwe technologieën beproeven op een innovatieplein. Tijdens dit congres kondigde staatssecretaris Van Ark een pilot voor generieke werkgeversvoorzieningen aan. Dit moet het voor werkgevers simpeler maken om mensen met een beperking in dienst te nemen en te houden. De staatssecretaris stelt hiervoor € 8 miljoen beschikbaar.
Toepassen van gedragsinzichten
Binnen het programma Toepassen van gedragsinzichten is onderzoek gedaan naar het sollicitatie- en registratiegedrag van werkzoekenden. Werkzoekenden blijken veel en op verschillende manieren te solliciteren, maar dat wordt niet allemaal geregistreerd. Dat komt vooral doordat het belang voor UWV van een volledige registratie onvoldoende duidelijk is en doordat werkzoekenden weinig feedback krijgen op deze registratie. Er ligt een plan om te experimenteren met het geven van feedback op de opgegeven sollicitatieactiviteiten. Dit onderzoek is nog niet gestart, vanwege de beperkte capaciteit in de uitvoering: het realiseren van de productiviteitsdoelstellingen heeft nu voorrang.
In 2018 is onderzoek gedaan naar manieren om werkzoekenden met een kansarm beroep te stimuleren zich om te scholen en/of te zoeken naar kansrijkere beroepen. Om werkzoekenden te bewegen naar die andere functie te gaan zoeken, heeft UWV – samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Maastricht – een onderzoeksvoorstel geformuleerd om te toetsen welke gedragsinterventies effectief zijn. Als basis hiervoor dienen de resultaten die met een experiment in Engeland bereikt zijn. In september 2019 is het onderzoek van start gegaan.
In 2019 heeft UWV met vier artikelen over de toepassing van gedragsinzichten bijgedragen aan de publicatie Rijk aan gedragsinzichten van het Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL).
Financiële problematiek en schulden
In de Kennisagenda 2018–2019 is ook een programma gewijd aan het zo goed mogelijk rekening houden met mogelijke financiële of schuldenproblematiek bij klanten van UWV (zie ook elders in dit verslag, onder Ondersteuning aan mensen met schulden). Om ervaring op te doen met het herkennen van schulden in de praktijk en het doorverwijzen van klanten naar gemeenten voor schuldhulpverlening zijn in 2018 twee pilots uitgevoerd, in Amsterdam en Limburg. De evaluatie van de pilots laat zien dat UWV veel kan betekenen als financiële problematiek wordt gesignaleerd. Onder andere door een luisterend oor te bieden en klanten te adviseren over en ondersteunen bij de aanpak van hun problemen, bijvoorbeeld door interne processen te versnellen. Voor een deel van de klanten lag de oplossing in warme overdracht aan gemeentelijke schuldhulpverlening. In 2020 gaat UWV aan de slag met de leerpunten uit de evaluatie van de pilots en volgt besluitvorming over verder uitrol van de beproefde werkwijze.
Naast aandacht voor deze specifieke groep klanten, is er binnen de UWV Kennisagenda breed aandacht voor het verbeteren van dienstverlening. Het instrument dat we daarvoor inzetten is de klantreis. In 2019 zijn zes klantreizen afgerond.
Professionalisering en vakmanschap
In het eerste tertaal van 2019 is een tour gemaakt langs UWV‑vestigingen, waarbij adviseurs werkzoekendendienstverlening in een interactieve workshop zijn getraind in het gebruik van de in Sonar ingebouwde Keuzehulp. Dit instrument helpt adviseurs om de problematiek van de werkzoekende zo bewezen effectief mogelijk te vertalen in een op de persoon toegesneden advies. Over dit onderwerp, dat ook relevant is voor andere uitvoerders in het sociaal domein, is in september 2019 een UWV Kennisverslag verschenen.
Goede dienstverlening kan niet zonder een goede controle op rechtmatigheid. In een verkennende literatuurstudie hebben we in beeld gebracht hoe het vermoeden dat klanten gezondheidsklachten veinzen door UWV wordt gesignaleerd en behandeld. Een belangrijk aspect daarbij is het correct en adequaat verzamelen van bewijs. Uit de verkenning blijkt dat deze werkzaamheden niet altijd goed zijn in te passen in de reguliere werkzaamheden en systemen. Deze deelstudie is de eerste stap. Het doel van de hoofdstudie is om te komen tot een vorm van ondersteuning van uitvoeringsprofessionals bij het signaleren van geveinsde gezondheidsklachten.
Arbeidsmarkt
UWV verzorgt maandelijks actuele informatie en advies over (ontwikkelingen op) de landelijke, regionale en sectorale arbeidsmarkt. Hiermee ondersteunen we werkzoekenden, werkgevers en beleidsmakers bij het maken van arbeidsmarktkeuzes. Daarbij hebben we niet alleen aandacht voor de huidige stand van zaken en kortetermijnontwikkelingen, maar ook voor ontwikkelingen op de langere termijn. Zo verschenen in 2019 factsheets over tekorten aan personeel in ICT, agrarische en groene sector, metaalindustrie, horeca, schoonmaaksector, bouw, klantcontactberoepen en zorg. Eind oktober verscheen Regio in beeld, een publicatie waarin voor elke arbeidsmarktregio in kaart is gebracht hoe banen en vacatures zich ontwikkelen en welke kansen en knelpunten er zijn voor werkzoekenden en werkgevers. Ook verschenen onder andere overzichten (landelijk en regionaal) van moeilijk vervulbare vacatures en werden de competenties in beeld gebracht die werkgevers vragen van hun werknemers.