UWV wordt gefinancierd uit publieke middelen. Die middelen willen we uiteraard zorgvuldig en verantwoord besteden. We letten er scherp op dat al onze inspanningen en uitgaven daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van onze doelen en dat de kosten in verhouding staan tot de opbrengsten. UWV is een doelmatige uitvoerder. De uitvoeringskosten (het bedrag dat we uitgeven aan onder meer personeel, huisvesting en automatisering) zijn relatief laag ten opzichte van de totale lasten van UWV (7,1%).
De begroting van UWV is opgebouwd via de zogeheten costaccountingmethodiek. Die maakt de relatie inzichtelijk tussen de te leveren productie en de hiervoor benodigde financiële middelen. Het begrotingsresultaat over 2019 kan als volgt worden weergegeven:
Tabel: Begrotingsresultaat UWV
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie | Begroting | Verschil | % |
1. Claimbeoordeling | ||||
1.1 Toekennen/afwijzen claim | 463,7 | 441,2 | 22,5 | 5,1% |
1.2 Continueren | 388,6 | 383,2 | 5,4 | 1,4% |
1.3 Handhaving | 54,0 | 54,9 | -0,9 | -1,7% |
906,3 | 879,3 | 27,0 | 3,1% | |
2. Dienstverlening werkzoekenden | ||||
2.1 WW-dienstverlening | 214,1 | 209,6 | 4,5 | 2,2% |
2.2 AG-dienstverlening | 211,7 | 215,6 | -4,0 | -1,8% |
2.3 Inkoop re-integratie en voorzieningen | 51,9 | 52,6 | -0,7 | -1,3% |
477,7 | 477,8 | -0,1 | 0,0% | |
3. Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening | ||||
3.1 Gegevensbeheer | 50,4 | 50,6 | -0,1 | -0,3% |
3.2 Werkgeversdienstverlening | 91,2 | 86,3 | 4,9 | 5,6% |
141,6 | 136,9 | 4,7 | 3,4% | |
4. Uitkeringsverstrekking | ||||
4.1 Uitkeringsverstrekking | 86,4 | 88,4 | -1,9 | -2,2% |
86,4 | 88,4 | -1,9 | -2,2% | |
5. Klantcontact | ||||
5.1 Klantcontact | 121,8 | 113,6 | 8,2 | 7,2% |
121,8 | 113,6 | 8,2 | 7,2% | |
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening | 1.733,7 | 1.695,9 | 37,8 | 2,2% |
Vernieuwing, investerings- en transitiebudget | 98,6 | 88,7 | 9,9 | 11,1% |
Invoering wet- en regelgeving | 15,6 | 21,1 | -5,5 | -26,3% |
Totaal projectkosten | 114,2 | 109,8 | 4,3 | 3,9% |
Frictiekosten personeel | 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,4% |
Frictiekosten huisvesting | 0,0 | 0,2 | -0,2 | -100,1% |
Totaal frictiekosten | 10,0 | 10,2 | -0,1 | -1,4% |
Totaal (voor mutaties fondsen en reserveringen) | 1.858,0 | 1.816,0 | 42,0 | 2,3% |
Onttrekking aan bestemmingsfonds frictiekosten | -58,0 | -48,4 | -9,6 | |
Onttrekking aan egalisatiereserve | -48,1 | -15,8 | 32,4 | |
Totaal (na mutaties fondsen en reserveringen) | 1.751,8 | 1.751,8 | 0,0 | 0,0% |
De opgenomen jaarbegroting 2019 voor de uitvoeringskosten bedraagt € 1.751,8 miljoen. Hiervoor heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) € 1.748,9 miljoen aan budget toegekend. Daarnaast ontvangt UWV van het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OCW) € 1,4 miljoen voor de onderwijsvoorzieningen en van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) € 1,5 miljoen voor de uitvoering van de tolkvoorziening in het leefdomein. Het begrotingsresultaat van 2019 is € 42,0 miljoen negatief. Na onttrekking aan de reserves resteert een resultaat van nihil. Hierna gaan wij in op de te onderscheiden posten van het begrotingsresultaat.
Hieronder volgt een nadere toelichting op basis van de costaccountingmethodiek:
-
Claimbeoordeling: er waren met name meer beslissingen WW en meer faillissementen dan begroot. Er waren meer beslissingen WIA en meer activiteiten bij de Ziektewet dan begroot. Bij de continueringen was er sprake van meer activiteiten. De handhavingsactiviteiten lagen nagenoeg op het niveau van de begroting.
-
Dienstverlening werkzoekenden: de activiteiten dienstverlening WW lagen hoger dan het begrote aantal activiteiten. De activiteiten AG-dienstverlening, inkoop re‑integratie en voorzieningen waren minder dan begroot.
-
Gegevens en werkgeversdienstverlening: er waren meer activiteiten dan verwacht bij de juridische dienstverlening tewerkstellingsvergunningen.
-
Inkomensverstrekking: de activiteiten voor debiteurenbeheer en het bestandbeheer lagen onder het begrote aantal.
-
Klantencontact: het totale aantal activiteiten van de telefonische klantencontacten was hoger dan voorzien in de begroting.
Projectkosten
Voor 2019 was € 109,8 miljoen begroot voor projecten. Dit is een richtbedrag, gedurende het jaar wordt via een gecontroleerd besluitvormingsproces per project budget vrijgegeven. In 2019 is € 118,5 miljoen aan budget vrijgegeven. De gerealiseerde projectkosten zijn met € 114,2 miljoen binnen de vrijgegeven budgetten gebleven.
Frictiekosten
De frictiekosten personeel bedragen € 10,0 miljoen. Deze frictiekosten bestaan uit de kosten van de interne mobiliteitscentra, de dotatie aan de voorziening Sociaal plan en de kosten van premobiliteit. Deze voorziening wordt getroffen op het moment dat medewerkers boventallig worden verklaard, dan wel op het moment dat met medewerkers in het kader van premobiliteit financiële afspraken worden gemaakt. Uit deze voorziening worden vervolgens de uitgaven voor personeel betaald. We streven ernaar een formele aanzegging van boventalligheid te voorkomen, omdat het een relatief dure en voor betrokkenen onaangename interventie is. Met premobiliteitsprogramma’s proberen we voortijdig te interveniëren op plekken in de organisatie waar wij door bijvoorbeeld het dalende klantaanbod boventalligheid voorzien. De kosten voor de premobiliteitsprogramma’s worden ook onder de frictiekosten verantwoord.
In 2019 zijn er vrijwel geen frictiekosten huisvesting gemaakt. Ultimo 2019 stonden er geen panden leeg. In principe is er geen ruimte om uit te breiden binnen de bestaande portefeuille.
Fondsen en reserveringen
In de begroting is een bedrag van € 48,4 miljoen opgenomen als verwacht gebruik vanuit het bestemmingsfonds frictiekosten. Het betreft de volgende begrotingsposten:
-
Grote ICT‑transitietrajecten € 19,5 miljoen;
-
Pilots WGA € 15,0 miljoen;
-
Frictiekosten personeel € 10,0 miljoen;
-
Frictiekosten projecten € 3,9 miljoen.
De gerealiseerde onttrekking aan het bestemmingsfonds frictiekosten bedraagt € 58 miljoen. De overschrijding van € 9,6 miljoen heeft voornamelijk betrekking op de € 9,9 miljoen hogere projectkosten ten laste van Vernieuwing, investerings- en transitiebudget.
In de begroting is € 15,8 miljoen opgenomen als verwacht gebruik uit de egalisatiereserve. De gerealiseerde onttrekking aan de egalisatiereserve bedraagt € 48,1 miljoen, waarmee een resultaat van nihil resteert.
ICT‑kosten
UWV rapporteert volgens een uniforme, voor alle overheidsorganisaties voorgeschreven indeling voor de opbouw van de ICT‑kosten.
Tabel: ICT-kosten
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie 2019 |
1. Kosten eigen personeel dat werkzaam is in ICT-functies | 148,8 |
2. Hardware | 36,9 |
3. Standaard software | 42,9 |
4. Spraak- en dataverbindingen | 13,0 |
5. Inhuur van personele capaciteit van externe bedrijven ten behoeve van ICT-taken | 70,1 |
6. Aan ICT-leveranciers uitbestede diensten | 152,1 |
Totale ICT-kosten ten behoeve van de uitvoering | 463,8 |
Huisvesting
In 2019 is het aantal te huisvesten fte’s met ruim 1.000 toegenomen. Ondanks deze forse stijging is het aantal gehuurde vierkante meters slechts toegenomen met 1.100, doordat we de panden nog efficiënter inrichten. De druk op huisvesting blijft hoog, er is vrijwel geen leegstand. Nieuwe ontwikkelingen waarbij behoefte is aan meer ruimte zullen leiden tot het huren van extra vierkante meters.
UWV had eind 2019 71 panden in portefeuille, 1 meer dan eind 2018. Het aantal kantoorpanden en vierkante meters blijft de komende tijd stabiel. Door te heronderhandelen met verhuurders voor locaties waarvan zeker is dat UWV daar langdurig zal verblijven, proberen we zo gunstig mogelijke afspraken te maken. Hierbij is duurzaamheid een belangrijk aspect: vóór 2023 moeten alle panden die UWV huurt minimaal energielabel C hebben. Eind 2019 liep voor 2 panden (Zwolle en Doetinchem) een heronderhandeling. De gerealiseerde huisvestingskosten in 2019 zijn binnen de begroting gebleven.
Tabel: Huisvesting
31-12-2019 | 31-12-2018 | |
Aantal panden in portefeuille | 71 | 70 |
Aantal vierkante meters | 358.900 | 357.800 |
Aantal te huisvesten fte’s* | *18.107 | *17.063 |
- * Inclusief externe inhuur en flexkrachten.