We willen al onze klanten een zo goed mogelijke dienstverlening bieden en tegelijkertijd uitvoering geven aan onze afspraken met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de prioriteiten die we onszelf gesteld hebben. Daarvoor is een stabiele, efficiënt werkende en tegelijkertijd wendbare organisatie essentieel, evenals een doelmatige besteding van het beschikbare budget.
We monitoren de kwaliteit van onze bedrijfsvoering systematisch en werken continu aan verbeteringen. Er zijn het hele jaar door ontwikkelingen waarop wij op de juiste manier moeten reageren, zodat we de risico’s kunnen beheersen en de afgesproken dienstverlening aan klanten op niveau blijft. Onze planning- en controlcyclus zorgt ervoor dat beslissingen op de verschillende niveaus in de organisatie met de juiste informatie en inzichten worden genomen en dat de effecten van de beslissingen worden gemonitord. In 2019 zijn we begonnen om het risicomanagement op onderdelen te versterken.
Belangrijkste punten in dit hoofdstuk
UWV wordt gefinancierd uit publieke middelen. Alle uitkeringen moeten rechtmatig, volgens de geldende regels en besluiten, worden verstrekt. Om de financiële rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking te toetsen worden afwijkingen gekwantificeerd en afzonderlijk gewogen en weergegeven. Het percentage financiële fouten in de uitkeringslasten over verslagjaar 2019 bedraagt 0,7 (2018: 0,8). Dit is het gewogen UWV‑percentage over alle wetten. Het percentage onzekerheden bedraagt 0,2 (2018: 0,1). Bij een financiële fout kunnen we vaststellen wat de fout is en wat het financiële gevolg is. Bij een onzekerheid hebben we onvoldoende informatie om vast te stellen of iets goed of fout is. We houden ook onze uitvoeringskosten (het bedrag dat we uitgeven aan onder meer personeel, huisvesting en automatisering) scherp in de gaten. Als overheidsorganisatie zijn we bij onze inkoop gebonden aan de Aanbestedingswet 2012. Soms levert een te strikte keuze voor rechtmatigheid echter forse risico’s op, in financieel opzicht of voor de continuïteit van onze dienstverlening. In dat geval besluiten we om geen nieuwe aanbesteding te starten, of daar langer de tijd voor te nemen om zo een zorgvuldige overgang naar een nieuwe leverancier te borgen. De totale onrechtmatigheid binnen de uitvoeringskosten bedroeg voor 2019 € 59,1 miljoen. In 2018 was dat € 85,0 miljoen. De uitvoeringskosten zijn relatief laag ten opzichte van de totale lasten van UWV (7,1%).
Ondanks de structurele borging van risicomanagement in onze planning- en controlcyclus heeft een aantal incidenten ons geleerd dat ons risicomanagement op onderdelen versterkt moet worden en dat signalen over risico’s breder in de organisatie moeten worden gedeeld. Daarmee zijn we in 2019 aan de slag gegaan. We zien verbeterpunten in de risicobeheersing op het gebied van informatiebeveiliging en privacy en de informatievoorzieningsfunctie. Ook moeten we investeren om de verbeterpunten in de uitvoering die we zien ook echt te realiseren. Duidelijk is dat we vooral ook de informatievoorziening richting het ministerie van SZW moeten versterken over risico’s en de keuzes die wij in de dagelijkse aansturing maken. Ook op dit gebied hebben we stappen gezet. Met het ministerie zijn de eerste sessies gehouden om risico’s nadrukkelijker met elkaar te delen en zo de informatievoorziening richting het departement te versterken. We realiseren ons dat het versterken van risicomanagement, waarbij we het eigenaarschap in de uitvoering willen houden, een grote investering vraagt in vakmanschap en ondersteuning van onze medewerkers om het werk nog beter te doen. Deze beweging hebben we met de strategie Vertrouwen in vakmanschap al in gang gezet. Het slagen van deze organisatieversterking is sterk afhankelijk van de tijd en de ruimte die we als uitvoerder krijgen om aan vakmanschap en goede uitvoering te werken.