UWV heeft geen raad van toezicht of raad van advies. UWV kent wel een aantal advies- en controleorganen: het Audit Advies Committee, de medezeggenschapsorganen, de interne accountantsdienst en een externe accountant.
Audit Advies Commissie
In overleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft de raad van bestuur van UWV sinds 2015 een adviserend audit committee. Het audit committee adviseert de raad over de bedrijfsvoering, het auditbeleid en het risicomanagementbeleid van UWV. Het audit committee bestond in 2019 uit de heren F.L. Haverkamp, R.L. van Marion RA (tot 1 juli 2019), mr. J.H. Ouwehand (externe leden) en tot 1 september 2019 was de voorzitter de heer A. Paling MBA. In het voorjaar van 2019 kondigde minister Koolmees van SZW in de Tweede Kamer aan dat de taken van het audit committee worden verbreed. Het audit committee – dat verder gaat onder de naam Audit Advies Commissie – zal gevraagd en ongevraagd advies, inspiratie en tegenkracht aan de raad van bestuur van UWV geven op diverse terreinen, waaronder ICT, risicomanagement en de wijze van samenwerking tussen het ministerie en UWV. Het jaar 2019 stond vooral in het teken van de omvorming van het audit committee tot de Audit Advies Commissie. Per 1 september 2019 is in gezamenlijk overleg met de minister de heer J. van der Vlist als onafhankelijke externe voorzitter van de Audit Advies Commissie benoemd. De Audit Advies Commissie is eind 2019 één keer bijeengekomen. Onderwerp van gesprek waren het reglement, de jaarplanning, het auditjaarplan UWV 2020 en de werving en selectie van extra externe leden. Deze werving is eind 2019 gestart.
Intern en openbaar accountant
UWV beschikt over een interne accountantsdienst die onafhankelijk is gepositioneerd en rechtstreeks ressorteert onder de raad van bestuur. De Accountantsdienst beoordeelt de interne beheersmaatregelen en de bedrijfsvoering van UWV, inclusief de rechtmatigheid van het handelen van de organisatie. De Accountantsdienst legt de resultaten van de onderzoeken voor aan het verantwoordelijke management en aan de raad van bestuur. Ieder kwartaal maakt de Accountantsdienst een samenvattende rapportage voor de raad van bestuur over de interne audits en de wettelijke en overige verplichte controles. Voor de minister van SZW controleert de Accountantsdienst de jaarrekening van UWV en geeft hierbij een controleverklaring af. Ook geeft de Accountantsdienst een verklaring van getrouwheid af bij de verantwoording over de gegevensverwerking en de gegevensuitwisseling via de gemeenschappelijke elektronische voorzieningen SUWI.
De Auditdienst Rijk voert volgens het nieuwe toezichtbeleid een review uit op de werkzaamheden van de Accountantsdienst betreffende de controle van de verantwoordingen. Deze review is eind 2019 gestart en heeft betrekking op het verantwoordingsjaar 2018. Daarnaast is de Accountantsdienst in 2019 vanuit de beroepsorganisaties (NBA, NOREA, IIA) getoetst door de Kwaliteitstoets Overheidsauditors. Dit onderzoek is met een positief resultaat afgerond.
PricewaterhouseCoopers geeft als openbaar accountant van UWV een verklaring inzake de getrouwheid af bij de jaarrekening in de publieksversie van het jaarverslag. Naar aanleiding van de controle van de jaarrekening brengt de openbaar accountant een accountantsverslag uit aan de raad van bestuur van UWV, waarin de relevante bevindingen ter zake zijn verwoord.
Medezeggenschap
De ondernemingsraad houdt zich bezig met de beleidsmatige en strategische koers van UWV en gaat met de raad van bestuur in gesprek over de manier waarop politieke besluiten en maatschappelijke ontwikkelingen worden opgepakt. In die hoedanigheid heeft de ondernemingsraad input geleverd voor de herijking van de visie van UWV voor de komende jaren. De relatie tussen bestuurder en de ondernemingsraad is gebaseerd op goede, transparante en nauwe samenwerking. De ondernemingsraad krijgt de wettelijk verplichte informatie en de documenten die de raad nodig heeft om zijn taken juist, tijdig en correct uit te kunnen voeren. Minimaal een keer per maand vindt het formele overleg plaats. Tussentijds vindt geregeld informeler overleg plaats. Datzelfde geldt voor het overleg dat de divisiedirecteuren hebben met de onderdeelcommissies.
De ondernemingsraad is nauw betrokken bij het personeelsbeleid voor geheel UWV en andere hrm‑onderwerpen, zoals het tot stand komen van een langetermijnvisie op personeelsgebied en een visie op flexibel en locatieonafhankelijk werken. In 2019 is opnieuw veel tijd besteed aan twee grote adviesaanvragen: de IV‑transitie en de herinrichting van de Ziektewet‑arbodienstverlening. Met de IV‑transitie wil UWV een efficiënte, effectieve en wendbare IV‑organisatie realiseren, waarin bedrijfsonderdelen optimaal met elkaar samenwerken. De bestuurder en de ondernemingsraad hebben afgesproken om gedurende een praktijkjaar proefondervindelijk vorm en inhoud te geven aan de transitie. Opgedane leerpunten worden meegenomen in (voorgenomen) besluitvorming. Een belangrijke rol hierbij speelt de in 2019 ingerichte klankbordgroep met IV‑medewerkers uit alle lagen van de organisatie. De ondernemingsraad is onder voorwaarden akkoord gegaan met de implementatie van het nieuwe Ziektewet‑arbodienstverleningsproces. De raad heeft een begeleidingscommissie ingesteld om de invoering van het proces te monitoren en samen met de bestuurder de evaluatie vorm te geven.
De ondernemingsraad heeft in 2019 weer diverse adviesaanvragen ontvangen over het huren van locaties en verhuizingen als gevolg van de sluiting van locaties. Verder wordt de raad nauw betrokken bij de pilot rond de herijking van het inrichtingsconcept voor UWV‑panden. De bestuurder en de ondernemingsraad onderzoeken gezamenlijk hoe de processen verbeterd kunnen worden, zodat advies- en instemmingsaanvragen soepeler kunnen verlopen. Dit proces is gestart in 2019 en wordt vervolgd in 2020.