Inkomensdienstverlening
Naast ondersteunen bij het vinden van werk en personeel heeft UWV nog drie belangrijke kerntaken: uitkeringen verstrekken, sociaal-medische beoordelingen verrichten en gegevens beheren.
Inkomenszekerheid bieden
UWV vervult een poortwachtersrol voor de sociale zekerheid. We letten erop dat alleen mensen die er recht op hebben een uitkering krijgen. Die uitkeringen betalen we vervolgens snel en correct.
Sociaal-medische beoordelingen
Uitgangspunt van het socialezekerheidsstelsel in Nederland is dat mensen met arbeidsvermogen zo veel mogelijk werken naast hun uitkering, op een arbeidsmarkt die toegankelijker moet worden voor mensen met een arbeidsbeperking.
Handhaving
Mensen ondersteunen bij hun zoektocht naar werk en mensen die (nog) geen werk hebben van inkomen voorzien zijn kerntaken van UWV.
Contact met de klant
In onze op werk gerichte dienstverlening willen we iedereen die daar recht op heeft zo veel mogelijk dienstverlening op maat bieden, op basis van een persoonlijk gesprek.
Klanttevredenheid
We meten de tevredenheid van uitkeringsgerechtigden en werkgevers over onze dienstverlening twee keer per jaar. Wie echt ontevreden is over de dienstverlening van UWV kan een klacht indienen.
Loonaangifteketen en polisadministratie
In onze polisadministratie beheren we de gegevens over inkomstenverhoudingen van werknemers, uitkeringsgerechtigden en pensioenontvangers.
Nieuw beleid
Regelgeving op het gebied van werk en inkomen is voortdurend in beweging. Er komen nieuwe wetten en regels bij en bestaande wet- en regelgeving verandert.
Toekomstbestendige organisatie
Om onze taken nu en in de toekomst goed te kunnen uitvoeren, zijn deskundige medewerkers en een goede interne organisatie van groot belang.
Strategisch personeelsbeleid
Met hun inzet en vakmanschap zijn de medewerkers van UWV onmisbaar voor de realisatie van de organisatiedoelstellingen.