Wij voeren analyses uit op maatschappelijk relevante thema’s en doen daar voorspellingen over. Daarnaast voeren we onderzoeken uit die ons helpen om onze dienstverlening verder te verbeteren. Verder verzorgt UWV actuele informatie en advies over de landelijke, regionale en sectorale arbeidsmarkt.
In de eerste vier maanden van 2020 zijn de volgende resultaten bereikt bij het ontwikkelen en toepassen van kennis binnen UWV.
Nieuwe UWV Kennisagenda 2020–2021
In februari 2020 is de nieuwe UWV Kennisagenda 2020–2021 gepubliceerd. De nieuwe UWV Kennisagenda bouwt voort op de voorgaande, waarbij twee grote programma’s doorlopen, te weten Weten wat werkt en Professionalisering en vakmanschap. Daarnaast zijn er twee nieuwe UWV‑brede kennisthema’s benoemd. Dat zijn de thema’s Doenvermogen en Werkgevers beter begrijpen. De betrokken medewerkers zijn gestart om met elkaar de beide thema’s verder te verkennen, op weg naar concrete onderzoeksprojecten. De betrokken afdelingshoofden vormen de stuurgroep Kennisagenda om waar nodig knopen door te hakken, randvoorwaarden in te vullen en de voortgang te bewaken. De leden van de stuurgroep overleggen hierover maandelijks. In de eerste fase van het verkennen en afbakenen van de beide nieuwe thema’s zijn nauwelijks negatieve gevolgen ondervonden van de coronacrisis. De verschillende betrokken onderdelen leverden voldoende onderzoekscapaciteit. In een later stadium, wanneer we toekomen aan het daadwerkelijk uitvoeren van onderzoeksactiviteiten, en er capaciteit nodig is van uitvoerende medewerkers, kan de coronacrisis de voortgang van de kennisthema’s belemmeren. De stuurgroep Kennisagenda zal deze voortgang monitoren en mogelijke impact inzichtelijk maken.
Doenvermogen
In navolging van de aanbeveling van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat de overheid meer rekening moet houden met het doenvermogen van burgers, heeft UWV dit als apart kennisthema benoemd in de UWV Kennisagenda. We onderzoeken hoe UWV beter kan aansluiten bij het doenvermogen van klanten en hoe we basisvaardigheden van klanten kunnen versterken. Het team voor doenvermogen omvat zowel onderzoekscapaciteit als capaciteit vanuit beleid en business. De uitwerking van dit kennisthema bevindt zich in de voorbereidende fase. We hebben het thema onderverdeeld in drie subthema’s en met ieder subthema is een werkgroep nu aan de slag. Halverwege 2020 worden de eerste resultaten verwacht waaronder toepasbare definities van doenvermogen en basisvaardigheden en een inventarisatie en prioritering van de belangrijkste pijnpunten.
Werkgevers beter begrijpen
Werkzoekenden met een arbeidsbeperking, met een uitkering of met een migratieachtergrond vinden minder snel (betaald) werk omdat werkgevers deze ‘niet‑standaard’ werknemers minder vaak in ogenschouw nemen bij het vervullen van vacatures. Ook hebben werkgevers meer moeite hen langdurig in dienst te houden. Hoewel veel werkgevers al werken met een inclusief personeelsbeleid en dé werkgever niet bestaat, is er voor UWV nog winst te halen bij het stimuleren en begeleiden van werkgevers om niet‑standaard werkzoekenden aan te nemen en in dienst te houden. Het strategisch thema Werkgevers beter begrijpen heeft als doel handelingsperspectief te bieden. Medewerkers van verschillende divisies werken in een team gezamenlijk aan de uitwerking van de kennisvragen opdat de kennistoepassing voor meerdere divisies relevant is. Deelnemers uit verschillende divisies gaven aan te willen starten met een inventarisatie van wat we al weten over ‘werkgevers beter begrijpen’, aan de hand van tien rollen die UWV heeft richting werkgevers. Deze inventarisatie is inmiddels gereed; in de komende maanden starten we met het concreet uitzetten van vervolgonderzoeksactiviteiten.
Weten wat werkt
Belangrijk programma in de UWV Kennisagenda is Weten wat werkt, in het bijzonder bij de dienstverlening aan mensen met een arbeidshandicap. Afgelopen jaar is onderzoek afgerond dat in beeld brengt hoe het mensen die werken met een jobcoach vergaat op de arbeidsmarkt. Ook is een inventarisatie afgerond naar bestaande klant‑in‑beeldinstrumenten. Er lopen onderzoeken naar de inhoud van ingekochte dienstverlening, naar de effectiviteit van Individuele plaatsing en steun (IPS) en de effecten van onze dienstverlening aan Wajongers en WGA’ers. We starten in 2020 onderzoek naar de rol van ervaringsdeskundigen en naar de rol van de klant in het re‑integratieproces, en vervolgonderzoek naar jobcoaching. Daarbij ligt de focus op verbetermogelijkheden in de dienstverlening bij baanbeëindigingen. In samenwerking met de brancheorganisaties OVAL en Noloc, de Beroepsvereniging voor Kinesiologie (BvK) en de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen (NVvA) is een SUWI‑subsidieonderzoek gestart. Dit onderzoek heeft als doel de afwegingen om dienstverlening in te zetten in beeld te brengen van professionals in de hele keten, opdrachtgevers (UWV en gemeenten) en opdrachtnemers (re‑integratiebedrijven en jobcoachorganisaties).
We willen onze dienstverlening waar nodig doelmatiger en uniformer maken door zo veel mogelijk dezelfde modules en stappen te hanteren. Waar dat relevant en mogelijk is, spitsen we onze dienstverlening meer toe op de individuele klant. We maken hierbij gebruik van klantprofilering en triage (urgentiebepaling op basis van een vragenlijst) en/of targeting (zo veel mogelijk op een individu toespitsen). Hiermee is het mogelijk specifieke ondersteuning aan te bieden aan juist die klanten die daar daadwerkelijk baat bij hebben. Het is daarbij belangrijk om, meer dan nu, methodisch en evidencebased te gaan werken. Dit is ook relevant voor de herbeoordelingen in het kader van de WIA/WGA‑dienstverlening. Twee onderzoekers van Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde (KCVG, een samenwerkingsverband van Amsterdam Universitair Medisch Centrum, Universitair Medisch Centrum Groningen en UWV) doen onderzoek naar mogelijkheden om langs deze lijn de doelmatigheid van WIA‑herbeoordelingen te bevorderen en naar een triage‑instrument annex keuzehulp voor de WIA/WGA‑dienstverlening. Vooruitlopend op deze meer fundamentele onderzoeken is een inventarisatie uitgevoerd van klant‑in‑beeldinstrumenten die in de markt voorhanden zijn. Dit mede op verzoek van medewerkers in de uitvoering, die graag met een of meer van deze instrumenten aan de slag willen. Deze inventarisatie is afgerond; op grond daarvan kunnen we een onderbouwde keuze maken voor een instrument.
De Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) waarvan UWV deel uitmaakt, heeft in april 2019 de winnaars bekendgemaakt van de eind 2018 uitgeschreven Challenge. Uit 24 inzendingen zijn 7 pilots gekozen die gaan ervaren wat het concreet betekent om technologie op de werkvloer in te zetten voor mensen met een beperking. De coalitie wil van de pilots leren wat de impact is op de toegankelijkheid van werk, de kwaliteit van werk en de economische haalbaarheid. Verder wil de CTI leren welke (externe) barrières een verdere opschaling in de weg staan en wie met die barrières aan de slag moeten gaan. De pilots zijn in maart van dit jaar afgerond. In de komende maanden worden de resultaten van de pilots bekendgemaakt en vervolgstappen geformuleerd.
Professionalisering en vakmanschap
In december 2018 is de Keuzehulp dienstverlening WW geïmplementeerd. Dit instrument helpt adviseurs om zo effectief mogelijk advies voor dienstverlening te geven aan een werkzoekende, toegesneden op diens persoonlijke situatie. Met de komst van de coronacrisis zijn niet alle vormen van dienstverlening meer mogelijk, zoals face‑to‑facegesprekken. De keuzehulp is om die reden tijdelijk aangepast naar de mogelijkheden tot dienstverlening tijdens de crisis. Daarnaast vindt momenteel onderhoud plaats om het instrument up‑to‑date te houden met de laatste wetenschappelijk inzichten én de meest recente input van adviseurs. Na de zomervakantie zullen deze voor alle medewerkers zichtbaar zijn in een nieuwe versie van de keuzehulp.
Goede dienstverlening kan niet zonder een goede controle op rechtmatigheid. In een verkennende literatuurstudie hebben we in beeld gebracht hoe het vermoeden dat klanten gezondheidsklachten veinzen door UWV wordt gesignaleerd en behandeld. Een belangrijk aspect daarbij is het correct en adequaat verzamelen van bewijs. Uit de verkenning blijkt dat deze werkzaamheden niet altijd goed zijn in te passen in de reguliere werkzaamheden en systemen. Deze deelstudie is de eerste stap. Het doel van de hoofdstudie is om te komen tot een vorm van ondersteuning van uitvoeringsprofessionals bij het signaleren van geveinsde gezondheidsklachten.
Doorlopende thema’s UWV Kennisagenda 2018–2019
Een aantal thema’s loopt permanent door. We geven hieronder de actuele stand van zaken.
Toepassen inzichten uit gedragswetenschap
In 2018 is onderzoek gedaan naar manieren om werkzoekenden met een kansarm beroep te stimuleren zich om te scholen en/of te zoeken naar kansrijkere beroepen. Om werkzoekenden te bewegen naar die andere functie te gaan zoeken heeft UWV, samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam en Maastricht University, een onderzoeksvoorstel geformuleerd om te toetsen welke gedragsinterventies effectief zijn. Als basis hiervoor dienen de resultaten die met een experiment in Engeland bereikt zijn. In september 2019 is het onderzoek van start gegaan. De resultaten van het onderzoek worden eind 2021 verwacht.
Financiële problematiek en schulden
In de UWV Kennisagenda 2018–2019 is ook een programma gewijd aan het zo goed mogelijk rekening houden met mogelijke financiële of schuldenproblematiek bij UWV‑klanten. Om ervaring op te doen met het herkennen van schulden in de praktijk en het doorverwijzen van klanten naar gemeenten voor schuldhulpverlening, zijn in de periode 2018–2019 twee pilots uitgevoerd, in Groot Amsterdam en Limburg (zie ook paragraaf Inkomenszekerheid bieden, onder het kopje Ondersteuning aan mensen met schulden). Uit de evaluatie van de pilots komt naar voren dat de betrokken klanten het waarderen dat UWV een luisterend oor biedt en tevreden zijn over de aanpak van hun problemen, waarbij we bijvoorbeeld interne processen versnellen en de klant ‘warm’ overdragen aan de gemeentelijke schuldhulpverlening. Op basis van de aanbevelingen in de eindrapportage van de evaluatie van deze pilots heeft de divisie Uitkeren in februari 2020 opdracht gekregen om een gezamenlijk invoeringsplan te maken. In dit plan wordt gekeken hoe de in de evaluatie aanbevolen werkwijze landelijk ingevoerd kan worden. Daarnaast zijn we nu in gesprek met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de mogelijkheden om een wettelijke grondslag te regelen voor gegevensuitwisseling tussen UWV en gemeenten bij vroegsignalering, een van de aanbevelingen uit het evaluatieonderzoek.
Naast aandacht voor deze specifieke groep klanten, is er binnen de UWV Kennisagenda breed aandacht voor het verbeteren van dienstverlening. Het instrument dat we daarvoor inzetten is de klantreis. Zie voor meer informatie over deze klantreizen paragraaf Contact met de klant, onder het kopje Betrekken van klanten.
Arbeidsmarkt
UWV verzorgt maandelijks actuele informatie en advies over (ontwikkelingen op) de landelijke, regionale en sectorale arbeidsmarkt. Hiermee ondersteunen we werkzoekenden, werkgevers en beleidsmakers bij het maken van arbeidsmarktkeuzes. Daarbij hebben we niet alleen aandacht voor de huidige stand van zaken en kortetermijnontwikkelingen, maar ook voor ontwikkelingen op de langere termijn. Zo verschenen in de eerste maanden van 2020 factsheets over de kansen en mogelijkheden voor werkzoekenden in de beveiliging, automonteurs, de zorg en sociaal werk, jeugdzorg & kinderopvang. Ook zijn er onder andere twee publicaties over de arbeidsmarktpositie van hbo- en wo‑gediplomeerden gepubliceerd en werd inzichtelijk gemaakt wat het loon was van mensen voor en na de WW. Om in te spelen op de snelle ontwikkelingen naar aanleiding van de coronacrisis en om arbeidsmarktpartijen zo goed mogelijk te ondersteunen, verschijnen er ook rapportages over de ontwikkeling van de vacatures ten tijde van deze crisis, de actuele tekorten en overschotten per sector en is er een impactanalyse gemaakt van de impact van de coronacrisis op de werkgelegenheid.