Voorwoord
In het UWV Jaarplan 2020 schreven we dat er in 2020 veel aandacht zal uitgaan naar het vinden van een structureel betere balans tussen goede dienstverlening aan onze klanten, efficiënte uitvoering en controle.
Infographic
Kerncijfers
UWV maakt ieder jaar met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) afspraken over de gewenste prestaties. We willen aan deze normen voldoen en waar mogelijk beter presteren.
Focus in 2020: de gevolgen van de coronacrisis
In het UWV Jaarplan 2020 schreven we dat in 2020 veel aandacht zal uitgaan naar het vinden van een structureel betere balans tussen goede dienstverlening aan onze klanten, efficiënte uitvoering en controle.
Inkomensdienstverlening
Het verstrekken van uitkeringen en het verrichten van sociaal‑medische beoordelingen zijn twee belangrijke kerntaken van UWV. Het is een taak van alle UWV‑bedrijfsonderdelen om erop letten of de wettelijke regels worden gehandhaafd.
Inkomenszekerheid bieden
Het verzorgen van uitkeringen aan werkloze, zieke of arbeidsongeschikte werknemers is een van de kerntaken van UWV. In de eerste vier maanden van 2020 ontvingen circa 1,3 miljoen mensen gedurende kortere of langere tijd een uitkering van ons.
Sociaal-medische beoordelingen
Uitgangspunt van het socialezekerheidsstelsel in Nederland is dat mensen met arbeidsvermogen zo veel mogelijk werken naast hun uitkering, op een arbeidsmarkt die toegankelijker moet worden voor mensen met een arbeidsbeperking.
Handhaving
Mensen ondersteunen bij hun zoektocht naar werk en mensen die (nog) geen werk hebben van inkomen voorzien zijn kerntaken van UWV.
Dienstverlening gericht op werk
Werkzoekenden en werkgevers ondersteunen bij het vinden van werk en personeel is een derde kerntaak van UWV. Het is onze inzet om onze klanten gerichte persoonlijke dienstverlening te bieden, zodat zij zo snel mogelijk weer aan het werk komen.
Dienstverlening voor WW’ers
De belangrijkste doelstelling voor 2020 voor de WW‑dienstverlening is om de (kwaliteit van de) dienstverlening op niveau te brengen.