Werkgevers zijn onmisbare partners voor ons om klanten aan een baan te kunnen helpen. Het belang van transparantie op de arbeidsmarkt is groot. Daarom zetten we ook in 2020 in op het vergroten van het aantal klantprofielen van mensen die behoren tot de doelgroep banenafspraak.
Uit de trendrapportage over het vierde kwartaal van 2019 over de voortgang van de banenafspraak per arbeidsmarktregio, verschenen in april 2020, blijkt dat er tot en met eind december 2019 landelijk in totaal 61.792 extra banen waren gecreëerd (het streefcijfer voor eind 2019 was 55.000 extra banen). Er komen grofweg 3 groepen arbeidsbeperkten in aanmerking voor deze extra banen: mensen die onder de Participatiewet vallen, mensen met een Wsw‑indicatie en Wajongers met arbeidsvermogen. Er stonden eind december 2019 229.806 mensen ingeschreven in het doelgroepregister voor de banenafspraak. Sinds 30 januari 2020 kunnen mensen ook vragen om uitgeschreven te worden uit het doelgroepregister. Tot en met april 2020 kwamen 1.117 verzoeken voor uitschrijving binnen. 98% van deze aanvragen is afgehandeld (1.098). Hiervan zijn er 969 toegekend en 129 afgewezen.
Effecten van de coronacrisis
Gemeenten die voor hun werkzoekenden gebruik willen maken van loonkostensubsidie, hebben daarvoor een loonwaardebepaling nodig. Als gevolg van de coronamaatregelen hebben wij onze dienstverlening hiervoor aangepast. Zolang er voor de arbeidsdeskundige geen mogelijkheid bestaat om een fysiek bezoek aan de werkgever te brengen, mag het arbeidsdeskundig onderzoek plaatsvinden via video- of beeldbellen en als dat niet mogelijk is, telefonisch. Deze werkwijze wordt ondersteund door de Stichting Register Arbeidsdeskundigen (SRA) en de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen (NVvA). De loonwaardebepaling wordt afgegeven voor de duur van zes maanden. UWV hanteert voor deze loonwaardebepaling een aangepast tarief.
Gedeelde verantwoordelijkheid
Gemeenten en UWV hebben een gedeelde verantwoordelijkheid om de arbeidsmarkt transparanter te maken. UWV registreert werkzoekenden in het klantvolgsysteem Sonar. Ook gemeenten kunnen dit doen en het systeem gebruiken voor het vinden van geschikte kandidaten voor een vacature. Het is cruciaal dat werkgevers (via de Kandidatenverkenner banenafspraak) en de (gezamenlijke) werkgeversdienstverlening kunnen beschikken over recente kandidaatgegevens. Begin mei 2020 stonden er 98.176 kandidaten met een ingevuld klantprofiel in Sonar, 10.108 van gemeenten en 88.068 met een UWV‑indicatie. Uit de aantallen blijkt dat gemeenten sinds de uitbraak van het coronavirus minder prioriteit geven aan het transparant maken van gemeentelijke kandidaten.
Transparantie van werkzoekendenprofielen
Met de Kandidatenverkenner banenafspraak maken we de profielen inzichtelijk van kandidaten die onder de banenafspraak vallen. Werkgevers krijgen via dit instrument op werk.nl inzicht in geanonimiseerde profielen van deze doelgroep en kunnen contact met kandidaten opnemen via het Werkgeversservicepunt. In 2020 heeft dit tot en met eind april geleid tot 35 aanvragen. Na de uitbraak van het coronavirus zijn nog maar enkele aanvragen ingediend.
We hebben diverse acties uitgevoerd om het instrument Kandidatenverkenner en de werkgeverstevredenheid te verbeteren. We nemen nu binnen 2 werkdagen contact op met de werkgever over zijn aanvraag. Een verbetering van de zoekfunctie zal ervoor zorgen dat beschikbare kandidaten beter vindbaar worden. De release van de aanpassingen van de Kandidatenverkenner banenafspraak staan gepland in juni 2020.