We willen al onze klanten een zo goed mogelijke dienstverlening bieden en tegelijkertijd uitvoering geven aan onze afspraken met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de prioriteiten die we onszelf gesteld hebben. Daarvoor is een stabiele, efficiënt werkende en tegelijkertijd wendbare organisatie essentieel, evenals een doelmatige besteding van het beschikbare budget.
We monitoren de kwaliteit van onze bedrijfsvoering systematisch en werken continu aan verbeteringen. Er zijn het hele jaar door ontwikkelingen waarop wij op de juiste manier moeten reageren, zodat we de risico’s kunnen beheersen en de afgesproken dienstverlening aan klanten op niveau blijft. Onze planning‑en‑controlcyclus zorgt ervoor dat beslissingen op de verschillende niveaus in de organisatie met de juiste informatie en inzichten worden genomen en dat de effecten van de beslissingen worden gemonitord. In 2019 zijn we begonnen om het risicomanagement op onderdelen te versterken.
De coronacrisis heeft grote impact op de samenleving. UWV zet alle zeilen bij om organisaties en burgers op het terrein van werk en inkomen zo goed mogelijk te ondersteunen. In korte tijd heeft UWV de uitvoering van de NOW geïmplementeerd, spelen we adequaat in op de forse toename van het aantal aanvragen voor WW‑uitkeringen en bereiden we de uitvoering van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA) voor. Om het plotseling sterk toegenomen werkaanbod adequaat te kunnen uitvoeren, moet UWV in korte tijd fors opschalen. We proberen dit zo efficiënt en zuinig mogelijk te doen.