Werkzoekenden en werkgevers ondersteunen bij het vinden van werk en personeel is een derde kerntaak van UWV. Het is onze inzet om onze klanten gerichte persoonlijke dienstverlening te bieden, zodat zij zo snel mogelijk weer aan het werk komen. We benutten daarvoor onze inzichten in de arbeidsmarkt en onze samenwerking met partners in de arbeidsmarktregio’s.
We hebben onze dienstverlening sinds half maart aangepast aan de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus tegengaan. Om onze klanten te blijven helpen, zetten we onze dienstverlening telefonisch en digitaal voort. De face‑to‑facedienstverlening hebben we opgeschort en onze kantoren zijn gesloten voor klanten. Dit heeft consequenties omdat face‑to‑facecontact soms echt noodzakelijk is. We kunnen bijvoorbeeld soms de aanvraag voor een voorziening niet afronden omdat fysiek passen nodig is. Dat is heel vervelend voor de klant. Verder voldoet het telefonische of digitale kanaal niet voor iedere klant en missen we het persoonlijke gesprek om gericht mensen te kunnen helpen.
Tot en met maart konden we voldoen aan de afspraken met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over het percentage klanten met een WW- of WIA/WGA‑uitkering waarmee we persoonlijk contact hebben. We merken echter dat het sindsdien moeilijker wordt. Sinds de coronacrisis lijken klanten beter bereikbaar te zijn en gaan er minder gesprekken niet door. Wel moeten sommige gesprekken worden uitgesteld omdat face‑to‑facecontact echt nodig is. We verwachten dan ook dat we dit jaar niet zullen kunnen voldoen aan alle afspraken met het ministerie over de persoonlijke dienstverlening. Dit geldt bijvoorbeeld voor het aantal plaatsingen van Wajongers en het aantal passende werkaanboden met intensieve dienstverlening voor langdurig werklozen. In paragraaf Kwaliteit dienstverlening zijn de maatregelen beschreven die we hebben genomen om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Inmiddels hebben we een terugkomplan opgesteld, waarin we beschrijven hoe we vanaf half juni fasegewijs de face‑to‑facedienstverlening weer deels kunnen hervatten en uiteindelijk weer op het afgesproken dienstverleningsconcept uitkomen. Omdat de vestigingen vanwaaruit we de mogelijke dienstverlening bieden verschillen (soms een eigen pand, soms inpandig bij een ander), starten in juni 2 pilots, in Haarlem en Tilburg. Met de ervaringen uit deze pilots kunnen andere kantoren een eigen terugkomplan maken. In beginsel starten we de face‑to‑facedienstverlening met ondersteuning van niet‑digivaardigen, werkoriëntatie- en monitorgesprekken met klanten die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben en gesprekken die nodig zijn om de aanvraag voor een voorziening te beoordelen. Groepsbijeenkomsten gaan vooralsnog niet door.
De coronacrisis heeft uiteraard gevolgen voor de arbeidsmarkt. Het aantal WW‑uitkeringen is toegenomen, vooral bij jongeren, en zal naar verwachting verder stijgen. We verwachten dat het moeilijker zal worden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Vooral de sectoren horeca, uitzendwezen en cultuur zijn zwaar getroffen. Aan de andere kant zijn er sectoren waar juist personeel wordt gezocht. Er is veel werk in (delen van) de gezondheidszorg, de land- en tuinbouw, bouwmarkten, distributie(centra), pakket- en postbezorging, klantcontactcentra en ICT‑helpdesks ter ondersteuning van online werken. Om die reden zijn we gestart met het actieplan Proactief matchen, om mensen die zonder werk (komen te) zitten aan nieuw werk binnen een andere, cruciale sector te helpen. Daarvoor werken we onder meer mee aan het in zeer korte tijd opgezette platform NLWerktDoor!, een initiatief van werkgevers, VNO‑NCW, MKB‑Nederland, LTO Nederland, UWV, VNG, gemeenten, vakbonden, private intermediairs, SBB, MBO Raad en de ministeries van SZW en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Een van de bijdragen die we hieraan leveren betreft eerste analyses van de arbeidsmarkteffecten, ook in termen van kansberoepen. Het platform is onderdeel geworden van de structuur van Perspectief op Werk, een initiatief van dezelfde partijen dat in 2019 is gestart. Het platform verwijst de vragen van werkgevers door aan contactpersonen van UWV en gemeenten in de regio. In diverse arbeidsmarktregio’s zijn ook mobiliteitscentra ingericht waaraan UWV deelneemt, bijvoorbeeld in Rijnmond, Groot Amsterdam en Noord‑Holland‑Noord. Het platform NLWerktDoor! kan vragen ook naar deze mobiliteitscentra doorverwijzen.