De afgelopen maanden is binnen UWV veel aandacht uitgegaan naar de gevolgen van en maatregelen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus. Specifiek binnen ICT ging het om een heel snelle implementatie van de tijdelijke steunmaatregelen (de NOW 1.0 en 2.0 en de TOFA) en het faciliteren van het werken en leren op afstand door onze medewerkers. De ICT om de steunmaatregelen te ondersteunen moest in zeer korte tijd worden gerealiseerd.
Dat was alleen mogelijk door specialisten van UWV vrij te maken, door intensief samen te werken met onze leveranciers en door al vroeg in het proces naar informatievoorzienings (IV)‑implicaties te kijken met onze opdrachtgever, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Inmiddels zijn we bezig met de voorbereidingen voor de ICT‑ondersteuning voor het derde steunpakket (de NOW 3.0) dat per oktober dit jaar zal ingaan. De NOW‑regelingen zijn als tijdelijke regelingen ontworpen. De ICT‑oplossing hiervoor wordt voldoende toekomstvast gemaakt om de finale afrekeningen uit te kunnen voeren op langere termijn. Een grove inschatting is minimaal tot eind 2022.
Het is onze ICT‑afdeling gelukt om binnen twee weken thuiswerken mogelijk te maken voor vrijwel al onze medewerkers. Intussen liep de reguliere ICT‑dienstverlening aan de organisatie voor het overgrote deel door. De impact die het thuiswerken op de infrastructuur heeft, is een continu punt van aandacht voor ons en onze leveranciers. Nieuwe technologie wordt versneld ingezet. Ondersteuning voor leren op afstand is extra urgent geworden omdat UWV veel nieuwe medewerkers aantrekt die nodig zijn voor de uitvoering van de extra regelingen en het toenemend aantal uitkeringen. UWV‑medewerkers kunnen voorzieningen voor het thuiswerken aanvragen, van een bureaustoel tot de benodigde hardware.
Werkzaamheden voor wet- en regelgevingtrajecten, inclusief de extra tijdelijke regelingen, vragen inzet van specialisten van UWV en een intensieve samenwerking met enkele van onze leveranciers. Dit heeft op een aantal plaatsen consequenties voor de planning van al lopende projecten zoals project Herontwerp WW‑processen. Projecten die als gevolg van de coronamaatregelen tijdens de implementatiefase vertraging hebben opgelopen, zijn inmiddels weer op gang gekomen. Een voorbeeld hiervan is het project Digitalisering werkprocessen bij het bedrijfsonderdeel Bezwaar en Beroep. Voor enkele projecten verwachten we blijvende impact, maar de omvang daarvan is nog niet goed aan te geven.
Keuzes blijven nodig
De extra werkzaamheden voor de tijdelijke regelingen, de noodzakelijke modernisering van het ICT‑landschap en de gewenste verbetering van de dienstverlening zorgen ervoor dat het maken van keuzes onverminderd belangrijk blijft. Ook informatiebeveiliging en waarborging van de privacy blijven de komende jaren onze aandacht vragen. In 2020 en de komende jaren werken we aan vereenvoudiging en modernisering van onze ICT. Zo verkrijgen we door de vernieuwing van de datacenterdienstverlening flexibiliteit en kostenefficiëntie en transformeren we gefaseerd de ICT‑landschappen voor ondersteuning van medische beoordelingen en de begeleiding naar werk naar moderne, wendbare ICT. Op het gebied van wet- en regelgeving realiseren we afspraken uit het regeerakkoord over het domein van werk en inkomen op nationaal en internationaal niveau. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Wet vereenvoudiging Wajong en EESSI, het Europese systeem voor de elektronische uitwisseling van socialezekerheidsinformatie. We realiseren ook kabinetsafspraken die betrekking hebben op andere domeinen zoals de Wet digitale overheid die onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) valt en de Handelsregisterwet van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).
We hebben enige ruimte gecreëerd in onze verandercapaciteit dankzij de stappen die we hebben gezet op het gebied van de stabilisatie van ons ICT‑landschap. De totale omvang van de benodigde ICT‑vernieuwingen is echter groter dan de beschikbare middelen. Met het ministerie van SZW hebben we afspraken gemaakt over extra, specifieke financiering die ons helpt om onze ICT‑systemen te vernieuwen en om onze dienstverlening voor burgers en onze ondersteuning van UWV‑medewerkers te innoveren.
UWV Informatieplan
We gebruiken het meerjarig UWV Informatieplan (UIP) sinds 2016 om onze IV‑strategie te beschrijven. Het UIP wordt jaarlijks geactualiseerd; de noodzaak om keuzes te maken is in het plan zichtbaar. In het UIP hebben we voor 2020 negen strategische doelstellingen gedefinieerd. Daarnaast rapporteren we over de voortgang van zeven strategische doelstellingen uit vorige jaren. De strategische doelstellingen zijn in de paragrafen hierna gecursiveerd aangegeven. In dit verslag lichten we, aan de hand van de vier UIP‑categorieën, kort toe welke resultaten zijn bereikt in de eerste acht maanden van 2020.
Naar een wendbare, effectieve en efficiënte IV-organisatie
Begin 2019 hebben de raad van bestuur en de ondernemingsraad van UWV afgesproken om vanaf juni 2019 in een praktijkjaar verder vorm te geven aan de organisatieveranderingen en de werkwijze die samen als oogmerk hebben de organisatie wendbaarder te maken en de kwaliteit te verhogen. Dit praktijkjaar is gebruikt voor intensieve afstemming met de medezeggenschap en het beproeven van de voorgestelde organisatieveranderingen en nieuwe werkwijzen. De adviesaanvragen met de beoogde formalisering van de inrichting voor de decentrale IV‑offices, de centrale CIO‑office en de IV‑ketens zijn in augustus vastgesteld door de raad van bestuur en ingediend bij de ondernemingsraad. De inrichting van de beleidsmatige processen is gaande en wordt eind dit jaar getoetst op de door de divisies gezamenlijk gemaakte afspraken. Het beoogde besturingsmodel voor de IV‑veranderingen is eerst bij twee divisies beproefd. We starten dit jaar met het implementeren van het besturingsmodel inclusief de tijdens de beproeving opgedane verbeterpunten bij de divisies.
UIP-categorie 1 – Stabiliteit, continuïteit en informatiebeveiliging
De continuïteit van onze dienstverlening is afhankelijk van de stabiliteit en betrouwbaarheid van ons ICT‑landschap. We maken de huidige applicaties in dit landschap op korte termijn robuuster en stabieler en nemen maatregelen om de informatiebeveiliging naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast werken we aan verdere ontkoppeling van het applicatielandschap en de infrastructuur, zodat onderlinge afhankelijkheden afnemen.
Strategische doelstellingen
In de afgelopen maanden hebben we gewerkt aan fase drie en vier van project Datafabriek. Doel van het project is een nieuwe datawarehouseomgeving te realiseren voor opslag, beheer en levering van gegevens voor eigen gebruik en gebruik door derde partijen zoals de SVB en het CBS. De derde fase van het project bestaat uit verwerving van tooling en de installatie hiervan. We leveren de strategische doelstelling uit 2019, Datafabriek: basis op orde, in 2020 op. In de vierde fase van het project realiseren we de nieuwe strategische doelstelling voor 2020: beschikbaarstelling van de eerste set informatieproducten. Oplevering van deze fase staat gepland voor eind 2020. Het Bureau ICT‑Toetsing (BIT) is in maart gestart met toetsing van deze vierde fase. Op basis van het definitieve BIT‑advies herijken we het projectplan.
Om de UWV Persoonsadministratie (UPA) gereed te maken voor aansluiting op de materiesystemen die gebruikmaken van persoonsgegevens, is de UPA zodanig vernieuwd dat het binnen UWV de centrale administratie voor adresgegevens van personen wordt. In de eerste maanden van dit jaar zijn bij het ontwikkelen van producten enkele complexiteiten gesignaleerd die opgelost moeten worden voordat aansluiting van de materiesystemen mogelijk is. Tot die tijd blijft de oude UPA‑versie in bedrijf. Een herbezinningsperiode is gepland voor de rest van dit jaar, waardoor deze strategische doelstelling niet in 2020 gerealiseerd zal worden.
De IV voor de NOW- en TOFA‑regelingen is onder hoge druk tot stand gekomen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een verkort IV‑proces en kortetermijn‑IV‑oplossingen. Ook bij de NOW‑regelingen accepteren we omwille van de snelheid bewust onrechtmatigheid van de gebruikte oplossing. We borgen de stabiliteit en continuïteit van de ICT‑ondersteuning op de langere termijn, zodat de eindafrekeningen na afloop van de regelingen uitgevoerd kunnen worden.
De druk op en aandacht voor het IB&P‑domein en in het bijzonder ook de governance neemt toe binnen UWV, mede vanwege de externe ontwikkelingen, de grootte van onze organisatie en de aard van onze wettelijke taken. In 2020 willen we via een risicogestuurde aanpak voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (BIR), de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en het Beleidskader Privacy. Hiervoor is onder andere gewerkt aan logging en monitoring van applicaties, aansluiting van de meest risicovolle applicaties op het Security Information and Event Managementsysteem inclusief overdracht van dit systeem aan de lijnorganisatie, implementatie van op de BIR gebaseerd cryptografiebeleid en toepassing van het Secure Software Development framework (zie verder ook paragraaf Informatiebeveiliging en privacy). In 2020 zijn IB&P‑tekortkomingen voor het klantvolgsysteem Sonar integraal in kaart gebracht. We pakken op korte termijn op projectmatige wijze de benodigde maatregelen op om deze tekortkomingen weg te nemen.
We hebben de afgelopen maanden ook aan een strategische doelstelling uit 2019 gewerkt: de up‑to‑date beveiliging van kritische data‑analyseomgevingen volgens de AVG. De technische implementatie is voor een deel van de data‑analyseomgevingen uitgevoerd (voor gegevens die we bij onze dienstverlening gebruiken). Dit jaar worden de maatregelen opgeleverd die niet van het project Datafabriek afhankelijk zijn.
Groot onderhoud
In het kader van het programma Groot onderhoud wordt het applicatielandschap voorzien van geactualiseerde softwareversies voor infrastructuur en middleware, zodat bedrijfsapplicaties veilig en stabiel blijven. Enkele belangrijke trajecten zijn vorig jaar al gestart en in de eerste acht maanden van 2020 afgerond. Dit geldt onder andere voor het groot onderhoud voor Sonar, applicaties voor de uitkeringsverstrekking en voor online communicatie en het elektronisch archief. Het groot onderhoud van de infrastructuur voor de betalingsstraten (MIMAS‑cluster) is begin 2020 gestart. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de divisie Uitkeren omdat functionele en technische veranderingen binnen dit systeemcomplex gelijktijdig plaatsvinden met de migratie naar het nieuwe datacenter. De eerste ontvlochten applicatie uit het cluster zal in maart 2021 gereed zijn in het nieuwe datacenter; we verwachten het gehele traject in 2022 te kunnen afronden. Daarnaast is gestart met de impactanalyse voor groot onderhoud van onze website werk.nl.
Softwareontwikkeling en testen
We hebben in de eerste maanden van 2020 een visie op softwareontwikkeling en testen opgesteld en afgestemd met de architectuurboard, het inhoudelijke UWV‑brede gremium voor ICT‑architectuur. De visie is gericht op kwalitatief goede en snelle voortbrenging, met positief effect op de stabiliteit. De businesscase die deze visie ondersteunt, wordt in de tweede helft van 2020 opgeleverd. In 2021 willen we projecten starten die bijdragen aan een versnelling van softwareontwikkeling en testen.
UIP-categorie 2 – Wet- en regelgevingtrajecten
We maken goede afspraken met het ministerie van SZW om, waar mogelijk, de in het regeerakkoord vastgelegde ambities te kunnen realiseren en tegelijkertijd onze dienstverlening toekomstbestendig te maken. Door vroeg in beleidstrajecten af te stemmen over de relatie met ICT bevorderen we enerzijds dat ICT optimaal bijdraagt aan het realiseren van de beleidsdoelstelling en anderzijds dat de ontwikkelingen in lijn zijn met de modernisering van ons applicatielandschap of die zelfs versterken. In het hoofdstuk Nieuw beleid rapporteren we over onze inspanningen om nieuwe of veranderde wet- en regelgeving te implementeren. Vrijwel al deze trajecten leggen ook beslag op de beschikbare ICT‑verandercapaciteit van UWV.
Voor de implementatie van het werkproces voor incasso via deurwaarders in opdracht van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) hebben we de onvoorziene hindernissen opgelost die we vorig jaar constateerden in de keten van het berichtenverkeer en geautomatiseerde gegevensuitwisseling. In juli is de aansluiting op de incassodienstverlening gerealiseerd; er zijn vervolgens zaken op geautomatiseerde wijze overgedragen. Het project bereidt de decharge voor. Voor gebruikers binnen en buiten UWV zijn de gevolgen beperkt gebleven. Zij hebben langer gebruikgemaakt van de huidige werkwijze.
UWV is verplicht om aan te sluiten op het nieuwe Europese systeem voor de elektronische uitwisseling van socialezekerheidsinformatie: EESSI. De Europese Commissie levert dit systeem. Het doel is om de papieren communicatie tussen Europese socialezekerheidsorganen te vervangen door elektronische, volledig gestandaardiseerde berichtenuitwisseling. We werken aan een goed functionerende verbinding tussen UWV en het nationaal access point in Nederland. Een deel van de onvolkomenheden in de Europese gebruikersapplicatie voor EESSI is in de Europese release van november 2019 verbeterd. Deze release is uitgebreid getest en lost een deel, maar zeker niet alle onvolkomenheden op. De Europese Commissie heeft aangegeven verdere verbeteringen door te voeren in de release van eind 2020. UWV is voornemens begin december 2020 met een eerste proces voor de WW live te gaan. Ondertussen heeft de Europese Commissie het voornemen geuit om de applicatie waarvan gebruik wordt gemaakt halverwege 2021 aan de lidstaten c.q. instituten over te dragen. Indien er door de lidstaten c.q. instituten geen centrale partij wordt gevonden waarbij we de applicatie kunnen afnemen, zullen we zelf op zoek moeten gaan naar een leverancier.
In het tweede tertaal van 2020 is een application programming interface (API) voor vacatures opgeleverd waarmee leden en partners van het Nederlandse EURES‑netwerk hun vacatures vanaf eind 2020 via werk.nl kunnen doorleiden naar het EURES‑portaal. EURES is het Europese netwerk van arbeidsvoorzieningsorganisaties. Er wordt onderzocht op welke wijze in 2021 andere EURES‑leden hierop kunnen aansluiten. Het Nationaal Coördinatiebureau (NCO) EURES Nederland is beheerder van het Nederlandse EURES‑netwerk. Het toelatingsportaal voor potentiële leden en partners is bijgewerkt en in de periode van 1 mei tot 1 juli 2020 opengesteld voor de aanmelding van nieuwe leden en partners. Leden van het netwerk delen actief cv’s en vacatures, bieden algemene informatie én maatwerkadvies. Partners van ons netwerk kunnen minstens een van deze diensten leveren. Dit jaar zijn er geen aanvragen gedaan. Het EURES‑netwerk Nederland telt per 1 september 2020 zes leden. Als beheerder van het netwerk heeft het NCO Europese rapportagetaken. In juni is de Nederlandse bijdrage aan het Performance Measurement System (PMS) voor het eerste halfjaar van 2020 tijdig opgeleverd. Verder is meegewerkt aan het ex‑postevaluatieonderzoek en kennissessies voor de uitbreiding van het netwerk van de Europese Commissie.
Per januari 2021 geldt de wettelijke verplichting om gebruik te maken van het Handelsregister (HR) van de Kamer van Koophandel (KvK) als basisregistratie. We hebben de aansluiting op het Handelsregister in gang gezet. Daarnaast zijn de procedures voor de aansluiting op de KvK‑dataservice gestart. Het project loopt enige vertraging op door prioritering van expertise voor de NOW‑regelingen en beperkte vertraging bij de Kamer van Koophandel.
UIP-categorie 3 – Vereenvoudiging en vernieuwing ICT‑landschap
We hebben in de afgelopen jaren meer aandacht gekregen voor vereenvoudiging en vernieuwing van het ICT‑landschap. We vernieuwen ons ICT‑landschap continu met vaak langlopende trajecten om het geleidelijk wendbaarder te maken en de verdergaande digitalisering te ondersteunen, zodat we ook in de toekomst betrouwbare dienstverlening kunnen bieden.
Strategische doelstellingen
Voor de doelstelling basisinfrastructuur voor nieuw datacenter ingericht en waves 1 en 2 van de transitie afgerond hebben we meer tijd dan verwacht nodig om de voorwaarden voor de transitie van applicaties af te ronden. De thuiswerkmaatregelen vanwege de uitbraak van het coronavirus hadden ook impact op de voortgang. Hierdoor moesten we de migratie van de eerste applicaties (wave 1) uitstellen. Eind juli is voldaan aan de voorwaarden voor de migratie. Het fysieke datacenter, de netwerkverbinding tussen UWV en het datacenter en randvoorwaardelijke voorzieningen als informatiebeveiliging, geautomatiseerde monitorvoorzieningen en datatransferservices zijn opgeleverd. De eerste applicaties uit wave 2 zijn vervolgens succesvol gemigreerd. De verwachting is dat deze wave in oktober zal worden opgeleverd. Enkele applicaties uit de oorspronkelijk geplande wave 1 worden meegenomen in de huidige wave 2. De overige applicaties uit wave 1 worden verdeeld over de opvolgende waves. Hiermee blijft de oorspronkelijke planning voor de overige waves grotendeels gelijk. Deze wijzigingen hebben nu geen directe invloed op de planning voor de totale transitie in drie jaar tijd. Om het risico op uitloop te verminderen wordt intensief met de leverancier overlegd en samengewerkt.
Door technische vraagstukken is de landelijke implementatie van de e‑afspraak bij de divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ) verplaatst van 2019 naar 2020. De eerste maanden van het jaar hebben we de eerder geconstateerde performanceproblemen opgelost en de koppeling met het facilitymanagementinformatiesysteem gerealiseerd. Het herijkte projectplan is in juli door de raad van bestuur goedgekeurd; de uitrol op de kantoren wordt opgepakt. Realisatie van de e‑afspraak bij de divisie wordt in september verwacht.
Voor realisatie van de strategische doelstelling Basis klantbeeld burger beschikbaar voor Klantencontactcentrum (KCC) is de klantbeeldapplicatie geïnstalleerd. Daarnaast hebben we gewerkt aan de servicekoppelingen van deze applicatie, zodat het primaire proces op termijn gebruik kan maken van eenduidige klantinformatie. De start van de pilots wordt in verband met een stabiliteitsissue verschoven. Dit heeft geen impact op de in 2020 verwachte oplevering van de basis klantbeeld burger voor het KCC.
Voor operationele procesbesturing en casemanagement (OPB&CM) en voor business rules management (BRM) is de benodigde tooling verworven. OPB en BRM zijn geïnstalleerd en het project is gedechargeerd. Het projectteam heeft kennis over de toepassing van OPB&CM en BRM overgedragen aan onder andere de divisies die verantwoordelijk zijn voor het project Herontwerp WW (Uitkeren) en voor arbeidsjuridische dienstverlening (WERKbedrijf). De doelstelling Ondersteuning ingericht voor gebruik van generieke IV‑tooling voor business rules management en operationele procesbesturing door divisies is gehaald.
Een aantal applicaties draait op het platform OpenVMS. Omdat de ondersteuning hiervan op termijn zal stoppen, zijn we een vooronderzoek OpenVMS gestart om een alternatief voor dit platform te vinden. Binnen dit vooronderzoek is een marktonderzoek naar alternatieven voor OpenVMS uitgevoerd en zijn besliscriteria opgesteld om een keuze uit de alternatieven te kunnen maken. Het eindrapport met advies wordt in september verwacht.
Ook op het gebied van vereenvoudiging en vernieuwing werken we dit jaar aan de realisatie van doelstellingen uit voorgaande jaren. De nieuwe WW‑klantapplicatie maakt het mogelijk om met bedrijfsregels (afspraken over het vertalen van beleid naar uitvoerbare technische regels) mensen die een WW‑uitkering aanvragen gerichter te bevragen. Daardoor kan het aanvraagproces klantvriendelijk, efficiënter en sneller verlopen. Vanwege de budgetomvang is in juni een BIT‑toets gestart. De verwachting is dat het BIT eind september zijn eerste conclusies zal presenteren.
De toekomstvisie en strategie voor de transitie van de applicatielandschappen voor de divisies WERKbedrijf en Sociaal Medische Zaken zijn vastgesteld. De visie en strategie van de divisie WERKbedrijf krijgen vorm in het inmiddels gestarte programma WORKit. In de laatste week van juni 2020 is met interviews een gateway review op dit programma uitgevoerd. De aanbevelingen met de hoogste prioriteit worden nu verder uitgewerkt. De visie en strategie van de divisie Sociaal Medische Zaken zijn in januari 2020 vastgesteld. Er zijn drie vooronderzoeken gestart die bijdragen aan het fundament van de doelarchitectuur van deze divisie. De vooronderzoeken bevinden zich in de initiatiefase.
Voor de ondersteuning van medewerkers die met grote dossiers werken hebben we een e‑dossierfunctionaliteit ontwikkeld. De eerste toepassingen van deze functionaliteit zijn voorzien bij de directoraten Bezwaar en Beroep (B&B) en Handhaving (DHH). De uitrol op drie proefkantoren is succesvol afgerond. De uitrol over alle kantoren hebben we eerder in verband met de coronamaatregelen uitgesteld. Inmiddels is de aanpak aangepast; de uitrol zal in het vierde kwartaal van 2020 plaatsvinden.
De implementatie van het nieuwe ICT‑middel voor inputmanagement – voor verwerking en verdeling van alle binnenkomende post en berichten – is gestart met de Ziektewet‑verwerkingsstroom en functioneert goed. Ingebruikname van de overige verwerkingsstromen en applicaties staat gepland voor het vierde kwartaal. Er is wat vertraging ontstaan door onder andere de NOW‑regelingen. Tot de volledige oplevering later in 2020 blijven we voor de documentstromen die nog niet zijn gemigreerd de huidige oplossing gebruiken. Hierdoor kan de dagelijkse post volgens afspraak worden verwerkt. De realisatie van deze strategische doelstelling betekent dat we een efficiëntieslag in documentverwerking hebben bereikt na een lang proces waarin enkele keren een herstart noodzakelijk bleek. De complexiteit van het systeem, dat veel verschillende processen moet ondersteunen, is onderschat. Borging van de leerpunten uit dit traject krijgt nadrukkelijk onze aandacht.
Innovatie
Innovatie is een belangrijk aandachtspunt. We organiseren gezamenlijk met het ministerie van SZW en de SVB in het najaar bijeenkomsten waar we samenwerken, experimenteren en leren van initiatieven in relatie tot innovatieve ontwikkelingen en deze onder de aandacht brengen van beleidsmakers en managers in de drie organisaties. Bij de vervanging en modernisering van onze ICT sluiten we aan bij (rijks)brede voorzieningen of reeds beproefde en bewezen ontwikkelingen en technologieën in de markt. We experimenteren voorzichtig met innovatieve oplossingen, maar die moeten altijd bijdragen aan het bereiken van onze organisatiedoelen. Daarbij scherpen we ons proces voor de UWV‑innovatiefunnel (de stappen van het signaleren van technologische trends tot en met het beproeven van een oplossing) aan. Voor 2020 wordt ingezet op divisieoverstijgende thema’s. Een voorbeeld hiervan is datagedreven werken door de integratie van dataproducten, samenwerking met externe partijen en het toepassen van complexe netwerkanalyse binnen bestaande risicomodellen voor fraudebestrijding. Daarnaast worden klantreizen gebruikt om pijnpunten en oplossingsrichtingen te identificeren die tot nieuwe innovaties kunnen leiden in de digitale dienstverlening. Recent afgeronde proof of concepts zijn robotic process automation in de boekhouding, waarbij menselijke systeemhandelingen voor de verwerking van journaalladers zijn nagebootst en de inzet van virtuele assistenten om klanten digitaal te begeleiden.
Leveranciers
We versterken onze regiefunctie verder door in te zetten op strategisch leveranciersmanagement en kennisopbouw over applicatieontwikkeling. Om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan flexibiliteit gaan we niet één grote applicatiesourcingmantel aanbesteden, maar kiezen we voor aparte aanbestedingen op basis van een UWV‑brede standaardaanpak. Het standaardinkoopmodel is opgeleverd en toegepast bij de niet‑openbare Europese aanbesteding voor het polisdomein (gegevens loonaangifte). We publiceren binnenkort de Europese applicatieaanbesteding voor documentaire informatievoorziening. Daarin nemen we de lessen vanuit de aanbesteding voor het polisdomein mee.
UIP-categorie 4 – Functionele doorontwikkeling en batentrajecten
Alle Werkmapdiensten brengen we onder bij Mijn UWV op uwv.nl. Dit zijn diensten waarmee klanten kunnen voldoen aan de bij hun uitkering behorende verplichtingen. De diensten rond het vinden van werk blijven op werk.nl. In de eerste maanden van het jaar zijn diverse testen op de nieuwe afbakening van Werkmapdiensten uitgevoerd, waaronder ook een gebruikersacceptatietest. De soft launch voor een beperkte doelgroep heeft in augustus plaatsgevonden; deze zal komende maand worden uitgebreid naar de gehele doelgroep. We verwachten dit in het vierde kwartaal van dit jaar af te ronden.
Eind 2020 komt de UWV‑app met een eerste set diensten gereed en kunnen klanten er gebruik van maken. Per 1 september heeft een kleine groep gebruikers met een WW‑uitkering of een Ziektewet‑uitkering vanuit de WW de inkomstenopgave succesvol ingediend via de app‑functionaliteit. De komende maanden wordt deze functionaliteit gefaseerd ook voor de gehele doelgroep beschikbaar gesteld.