Wij voeren analyses uit op maatschappelijk relevante thema’s en doen daar voorspellingen over. Daarnaast voeren we onderzoeken uit die ons helpen om onze dienstverlening verder te verbeteren. Verder verzorgt UWV actuele informatie en advies over de landelijke, regionale en sectorale arbeidsmarkt.
In de eerste acht maanden van 2020 zijn de volgende resultaten bereikt bij het ontwikkelen en toepassen van kennis binnen UWV.
Nieuwe UWV Kennisagenda 2020–2021
In februari 2020 is de nieuwe UWV Kennisagenda 2020–2021 gepubliceerd. De nieuwe UWV Kennisagenda bouwt voort op de voorgaande, waarbij twee grote programma’s doorlopen, te weten Weten wat werkt en Professionalisering en vakmanschap. Daarnaast zijn er twee nieuwe UWV‑brede kennisthema’s benoemd. Dat zijn de thema’s Doenvermogen en Werkgevers beter begrijpen. De betrokken medewerkers vullen de beide thema’s nu samen verder in met concrete onderzoeksprojecten. Tot nu toe hebben beide nieuwe thema’s nauwelijks negatieve gevolgen ondervonden van de coronacrisis. De verschillende betrokken onderdelen leverden voldoende onderzoekscapaciteit. In een later stadium, wanneer we toekomen aan het daadwerkelijk uitvoeren van onderzoeksactiviteiten en er capaciteit nodig is van uitvoerende medewerkers, kan de coronacrisis de voortgang van de kennisthema’s belemmeren. De stuurgroep Kennisagenda zal deze voortgang monitoren en mogelijke impact inzichtelijk maken.
Doenvermogen
In navolging van de aanbeveling van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat de overheid meer rekening moet houden met het doenvermogen van burgers, heeft UWV dit als apart kennisthema benoemd in de UWV Kennisagenda. We onderzoeken hoe UWV beter kan aansluiten bij het doenvermogen van klanten en hoe we basisvaardigheden van klanten kunnen versterken. Het team voor doenvermogen omvat zowel onderzoekscapaciteit als capaciteit vanuit beleid en business. Het kennisproject Toetsingskader doenvermogen dienstverlening en processen loopt. Op basis van literatuuronderzoek en expertmeetings zijn de inhoudelijke factoren voor een toetsingskader vastgesteld. In het najaar gaan we samen met eindgebruikers deze factoren vertalen in een prototype doenvermogentoets en deze testen aan de hand van een praktijkcasus. Er zijn dertig bestaande UWV‑werkprocessen geïnventariseerd, waaruit we er een aantal selecteren. Dit doen we aan de hand van prioriteringscriteria. Ook in het najaar gaan we aan de hand van al verricht literatuuronderzoek vaststellen wat de begrippen doenvermogen en basisvaardigheden impliceren voor een uitvoeringsorganisatie als UWV.
Werkgevers beter begrijpen
Werkzoekenden met een arbeidsbeperking of met een migratieachtergrond vinden minder snel (betaald) werk omdat werkgevers deze ‘niet‑standaard’ werknemers minder vaak in ogenschouw nemen bij het vervullen van vacatures. Ook hebben werkgevers meer moeite hen langdurig in dienst te houden. Hoewel veel werkgevers al werken met een inclusief personeelsbeleid en dé werkgever niet bestaat, is er voor UWV nog winst te halen bij het stimuleren en begeleiden van werkgevers om niet‑standaard werkzoekenden aan te nemen en in dienst te houden. Bij het kennisthema Werkgevers beter begrijpen staat het benutten van kennis bij het verbeteren van de UWV‑werkgeversdienstverlening centraal. Er is behoefte aan het bieden van handelingsperspectief en directe toepassing van opgedane inzichten. Een eerste verkenning wijst uit dat de werkgeversdienstverlening van UWV tien verschillende rollen vervult. Die rollen variëren van het geven van voorlichting over regelingen en het beoordelen van de re‑integratie‑inspanningen van werkgevers tot het overnemen van loonverplichtingen bij betalingsonmacht en faillissement. Uit de verdiepende inventarisatie die in juni 2020 is uitgevoerd bleek een UWV‑brede kennisbehoefte op vier subthema’s:
-
trends en ontwikkelingen die van belang zijn voor de werkgeversdienstverlening
-
werkgeversbenadering in UWV‑brede samenhang bezien
-
leren van reeds aanwezige kennis
-
kennisuitwisseling
UWV‑breed werken de deelnemers nu aan een opzet voor concrete uitwerking van de vier subthema’s.
Weten wat werkt
Een belangrijk programma in de UWV Kennisagenda is Weten wat werkt, in het bijzonder bij de dienstverlening aan mensen met een arbeidshandicap. Afgelopen jaar is onderzoek afgerond dat in beeld brengt hoe het mensen die werken met een jobcoach vergaat op de arbeidsmarkt. Ook is een inventarisatie afgerond naar bestaande klant‑in‑beeldinstrumenten. Het rapport naar de inhoud van ingekochte dienstverlening is gepubliceerd en er lopen nog onderzoeken naar de effectiviteit van IPS en de effecten van onze dienstverlening aan Wajongers en WGA’ers. De onderzoeken naar de rol van ervaringsdeskundigen en naar de rol van de klant in het re‑integratieproces, en het vervolgonderzoek naar jobcoaching bevinden zich allemaal in de fase van plan van aanpak. Daarbij ligt de focus op verbetermogelijkheden in de dienstverlening bij baanbeëindigingen. In samenwerking met de brancheorganisaties OVAL en Noloc, de Beroepsvereniging voor Kinesiologie (BvK) en de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen (NVvA) is in juli 2020 een SUWI‑subsidieonderzoek gestart. Dit onderzoek heeft als doel de afwegingen van professionals in de hele keten, opdrachtgevers (UWV en gemeenten) en opdrachtnemers (re‑integratiebedrijven en jobcoachorganisaties), om dienstverlening in te zetten in beeld te brengen.
We willen onze dienstverlening waar nodig doelmatiger en uniformer maken door zo veel mogelijk dezelfde modules en stappen te hanteren. Waar dat relevant en mogelijk is, spitsen we onze dienstverlening meer toe op de individuele klant. We maken hierbij gebruik van klantprofilering en triage (urgentiebepaling op basis van een vragenlijst) en/of targeting (zo veel mogelijk op een individu toespitsen). Hiermee is het mogelijk specifieke ondersteuning aan te bieden aan juist die klanten die daar daadwerkelijk baat bij hebben. Het is daarbij belangrijk om, meer dan nu, methodisch en evidencebased te gaan werken. Dit is ook relevant voor de herbeoordelingen in het kader van de WIA/WGA‑dienstverlening. Twee onderzoekers van Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde (KCVG – een samenwerkingsverband van Amsterdam Universitair Medisch Centrum, Universitair Medisch Centrum Groningen en UWV) doen onderzoek naar mogelijkheden om langs deze lijn de doelmatigheid van WIA‑herbeoordelingen te bevorderen en naar een triage‑instrument annex keuzehulp voor de WIA/WGA‑dienstverlening. Vooruitlopend op deze meer fundamentele onderzoeken is een inventarisatie uitgevoerd van klant‑in‑beeldinstrumenten die in de markt voorhanden zijn. Dit mede op verzoek van medewerkers in de uitvoering, die graag met een of meer van deze instrumenten aan de slag willen. Deze inventarisatie is afgerond. Op basis daarvan is een onderbouwde keuze gemaakt voor het instrument Werkscan werkvermogen werkzoekenden en wordt in overleg met het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC) gekeken hoe dit geïmplementeerd zou kunnen worden.
De partijen die in april 2019 als winnaars uit de bus kwamen bij de door de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) uitgeschreven challenge, hebben in zeven pilots ervaren wat het concreet betekent om technologie op de werkvloer in te zetten voor mensen met een beperking. De coalitie wil van de pilots leren wat de impact is op de toegankelijkheid van werk, de kwaliteit van werk en de economische haalbaarheid. Verder wil de CTI leren welke (externe) barrières een verdere opschaling in de weg staan en wie met die barrières aan de slag moeten gaan. De pilots zijn in maart van dit jaar afgerond en het onderzoek naar de pilots wordt in september 2020 afgerond. De resultaten van dit onderzoek worden in oktober gepubliceerd.
Professionalisering en vakmanschap
In december 2018 is de Keuzehulp dienstverlening WW geïmplementeerd. Dit instrument helpt adviseurs om zo effectief mogelijk advies voor dienstverlening te geven aan een werkzoekende, toegesneden op diens persoonlijke situatie. Met de komst van de coronacrisis zijn niet alle vormen van dienstverlening meer mogelijk, zoals face‑to‑facegesprekken. De keuzehulp is om die reden tijdelijk aangepast naar de mogelijkheden tot dienstverlening tijdens de crisis. De keuzehulp is een‑op‑een verbonden met de voorspellende factoren voor werkhervatting van de Werkverkenner. Begin september 2020 is een nieuwe versie (2.1) van de Werkverkenner landelijk in gebruik genomen. Deze nieuwe versie kent meer voorspellende factoren dan de voorgaande versie. De keuzehulp is daarom vanaf september ook uitgebreid met informatie over effectieve dienstverlening voor de nieuwe factoren uit de Werkverkenner.
Goede dienstverlening kan niet zonder een goede controle op rechtmatigheid. In een verkennende literatuurstudie hebben we in beeld gebracht hoe het vermoeden dat klanten gezondheidsklachten veinzen door UWV wordt gesignaleerd en behandeld. Een belangrijk aspect daarbij is het correct en adequaat verzamelen van bewijs. Uit de verkenning blijkt dat deze werkzaamheden niet altijd goed zijn in te passen in de reguliere werkzaamheden en systemen. De individuele ervaringen en handelswijze om het veinzen van klachten te herkennen en ernaar te handelen zijn bij ruim 1.100 UWV‑professionals uitgevraagd. Deze deelstudie loopt. Het uiteindelijke doel van de hoofdstudie is om te komen tot een vorm van ondersteuning van uitvoeringsprofessionals bij het signaleren van geveinsde gezondheidsklachten.
Doorlopende thema’s uit UWV Kennisagenda 2018–2019
Een aantal thema’s/onderzoeken loopt langer door dan de periode van de Kennisagenda. We geven hieronder de actuele stand van zaken.
Stimuleren zoeken naar ander werk
In 2018 is onderzoek gedaan naar manieren om werkzoekenden met een kansarm beroep te stimuleren zich om te scholen en/of te zoeken naar kansrijkere beroepen. Om werkzoekenden te bewegen naar die andere functie te gaan zoeken, heeft UWV – samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam en Maastricht University – een onderzoeksvoorstel geformuleerd om te toetsen welke gedragsinterventies effectief zijn. Als basis hiervoor dienen de resultaten die met een experiment in Engeland bereikt zijn. In september 2019 is het onderzoek van start gegaan. De resultaten van het onderzoek worden eind 2021 verwacht.
Financiële problematiek en schulden
In de UWV Kennisagenda 2018–2019 is ook een programma gewijd aan het zo goed mogelijk rekening houden met mogelijke financiële of schuldenproblematiek bij UWV‑klanten. Om ervaring op te doen met het herkennen van schulden in de praktijk en het doorverwijzen van klanten naar gemeenten voor schuldhulpverlening, zijn in de periode 2018–2019 twee pilots uitgevoerd, in Groot Amsterdam en Zuid‑Limburg. Uit de evaluatie van de pilots komt naar voren dat de betrokken klanten het waarderen dat UWV een luisterend oor biedt en ze tevreden zijn over de aanpak van hun problemen, waarbij we bijvoorbeeld interne processen versnellen en de klant ‘warm’ overdragen aan de gemeentelijke schuldhulpverlening. Op basis van de aanbevelingen in de eindrapportage van de evaluatie van deze pilots heeft de divisie Uitkeren in februari 2020 opdracht gekregen om een gezamenlijk invoeringsplan te maken. In dit plan wordt gekeken hoe de in de evaluatie aanbevolen werkwijze landelijk ingevoerd kan worden. Door de coronacrisis is dit eerder dit jaar stil komen te liggen. Voor meer informatie over dit onderwerp zie paragraaf Inkomenszekerheid bieden onder het kopje Ondersteuning aan mensen met schulden. Daarnaast zijn we nu in gesprek met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de mogelijkheden om een wettelijke grondslag te regelen voor gegevensuitwisseling tussen UWV en gemeenten bij vroegsignalering, een van de aanbevelingen uit het evaluatieonderzoek.
Naast aandacht voor deze specifieke groep klanten, is er binnen de UWV Kennisagenda breed aandacht voor het verbeteren van dienstverlening. Het instrument dat we daarvoor inzetten is de klantreis. Zie voor meer informatie over deze klantreizen de paragraaf Contact met de klant onder het kopje Betrekken van klanten.
Arbeidsmarkt
UWV verzorgt maandelijks actuele informatie en advies over (ontwikkelingen op) de landelijke, regionale en sectorale arbeidsmarkt. Hiermee ondersteunen we werkzoekenden, werkgevers en beleidsmakers bij het maken van arbeidsmarktkeuzes. Daarbij hebben we niet alleen aandacht voor de huidige stand van zaken en kortetermijnontwikkelingen, maar ook voor ontwikkelingen op de langere termijn. Zo verschenen sinds april 2020 onder andere een publicatie over de contractvormen van personen die de WW instroomden (om de toename in de WW verder te duiden) en een publicatie over de meest kansrijke en minder kansrijke beroepen. Ook verscheen er een factsheet over de kansen en mogelijkheden voor werkzoekenden bij de overheid. Daarnaast zijn er diverse rapportages verschenen die inspelen op de snelle ontwikkelingen naar aanleiding van de coronacrisis. Ze geven inzicht in de actuele tekorten en overschotten per sector, de vacatureontwikkeling en de regionale impact van de coronacrisis op de werkgelegenheid. Al deze rapportages hebben tot doel om arbeidsmarktpartijen zo goed mogelijk te ondersteunen.