Werkzoekenden en werkgevers ondersteunen bij het vinden van werk en personeel is een derde kerntaak van UWV. Het is onze inzet om onze klanten gerichte persoonlijke dienstverlening te bieden, zodat zij zo snel mogelijk weer aan het werk komen. We benutten daarvoor onze inzichten in de arbeidsmarkt en onze samenwerking met partners in de arbeidsmarktregio’s.
We hebben onze dienstverlening sinds half maart aangepast aan de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus tegengaan. Om onze klanten te blijven helpen, hebben we onze dienstverlening telefonisch en digitaal voortgezet. Sinds half juni zijn onze kantoren weer beperkt open. We hebben gekozen voor een gefaseerde aanpak van de terugkeer naar de afgesproken dienstverlening van voor de coronacrisis. Per 15 juni is gestart met geprioriteerde dienstverlening aan met name niet‑digivaardigen en nieuwe WIA/WGA‑uitkeringsgerechtigden. Per 1 juli zijn we weer gestart met face‑to‑facedienstverlening aan werkgevers – zie ook paragraaf Dienstverlening voor werkgevers in de arbeidsmarktregio’s.
Tot en met maart konden we voldoen aan de afspraken met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over het percentage klanten met een WW- of WIA/WGA‑uitkering waarmee we persoonlijk contact hebben. We merken echter dat het sindsdien moeilijker wordt. Doordat de mogelijkheden om weer face‑to‑facegesprekken te voeren op dit moment beperkt zijn, verwachten we dat we dit jaar niet zullen kunnen voldoen aan alle afspraken met het ministerie over de persoonlijke dienstverlening. Dit geldt bijvoorbeeld voor het aantal plaatsingen van Wajongers en het aantal passende werkaanboden met intensieve dienstverlening voor langdurig werklozen. In paragraaf Kwaliteit dienstverlening zijn de maatregelen beschreven die we hebben genomen om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. Het aantal WW‑uitkeringen is snel toegenomen, vooral bij jongeren, en stijgt naar verwachting verder. Omdat tegelijk het aantal vacatures afneemt, wordt het moeilijker om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Toch zijn er nog steeds kansen op de arbeidsmarkt. Ons actieplan Proactief matchen speelt daarop in. Het heeft tot doel om versneld kandidaten te bemiddelen naar vacatures. Dit actieplan heeft geleid tot een sterke stijging van het aantal bemiddelingsgesprekken en een toename van de opgehaalde vacatures in de sectoren waar de vraag naar werknemers groot is. Ook het aantal vervulde vacatures vertoont vanaf begin juli weer een stijgende lijn. Om de arbeidsmarkteffecten van de coronacrisis te bestrijden hebben we met onze gemeentelijke partners diverse mobiliteitscentra opgezet (zoals in Groot‑Amsterdam en Rijnmond) en deelgenomen aan noodloketten of andere vormen van werkgeversdienstverlening. Dit financieren we mede met de bijdrage die wij vanuit het programma Perspectief op Werk (PoW) ontvangen voor de inzet van regionale PoW‑coördinatoren.