De loonaangifteketen is een samenwerkingsverband van de Belastingdienst, UWV en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Werkgevers en uitkeringsinstanties doen elke maand of elke vier weken aangifte over de door hen uitbetaalde lonen en uitkeringen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt de gegevens door naar UWV, dat deze vervolgens opneemt in de polisadministratie. De polisadministratie bevat daardoor de gegevens van alle verzekerde Nederlanders die inkomen uit arbeid en/of uitkeringen ontvangen: werknemers, uitkerings- en pensioengerechtigden.
De uitbraak van het coronavirus heeft vooralsnog geen gevolgen gehad voor de aanlevering van loonaangiften: deze blijven goed binnenkomen, waardoor ook onze dienstverlening verloopt zoals gegevensafnemers van ons gewend zijn. Eind juli 2020 stonden er 20,4 miljoen inkomstenverhoudingen van 13,5 miljoen mensen in de polisadministratie geregistreerd.
UWV gebruikt de loonaangiftegegevens om maandelijks ruim 1 miljoen uitkeringen te berekenen voor de WW en arbeidsongeschiktheidswetten. We verstrekken de gegevens voor hergebruik aan ongeveer 1.000 afnemers, omdat ze nodig zijn voor bijvoorbeeld het berekenen van toeslagen en pensioenpremies, het voorkomen van fraude, of het subsidiëren van bepaalde typen arbeid. Dankzij de gegevensleveringen kunnen processen eenvoudiger, sneller en goedkoper gemaakt worden, waardoor de administratieve lasten verminderen voor de ketenpartners, diverse andere organisaties én voor elke burger die met deze instanties en organisaties in aanraking komt.
Als gevolg van de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans is de sectorale WW‑premiedifferentiatie per 1 januari 2020 vervangen door premiedifferentiatie op basis van de soort arbeidsovereenkomst. Over de gevolgen die dit voor UWV heeft rapporteren we in het hoofdstuk Nieuw beleid, onder het kopje Wet arbeidsmarkt in balans.
Vrijwillige verzekeringen
UWV is in maart en april geconfronteerd met klanten die hun vrijwillige verzekering niet meer konden betalen. UWV heeft met instemming van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) maatregelen getroffen om deze klanten tegemoet te komen. Dit gebeurde in de vorm van drie maanden uitstel van betaling van de verzekeringspremies, of verlaging van het verzekerd dagloon en daarmee de verzekeringspremie. Aansluitend is de termijn met drie maanden verlengd. De termijn loopt nu tot 1 oktober 2020. Tot en met augustus hebben 93 klanten de verzekering als gevolg van de coronacrisis alsnog beëindigd. Klanten geven aan dat zij content zijn over het meedenken en de opties die UWV biedt.
Nieuwe manieren van gegevensuitwisseling
UWV heeft samen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en gemeenten een gedeelde verantwoordelijkheid voor het in stand houden van de voorziening Suwinet voor gegevensuitwisseling. De komende jaren onderzoekt UWV nieuwe manieren van gegevensuitwisseling. We participeren met onze ketenpartners in het SZW‑programma Toekomst gegevensuitwisseling werk en inkomen (TWI). Dit programma richt zich op het faciliteren van regie op gegevens, waarbij burgers meer mogelijkheden krijgen om overheidsgegevens in te zetten voor publieke of private dienstverlening. UWV heeft daarmee ervaring opgedaan binnen het initiatief Handig! Hierbij is mogelijk gemaakt dat burgers bij een hypotheekaanvraag geen werkgeversverklaring meer hoeven op te vragen. In plaats daarvan kunnen ze het digitale UWV Verzekeringsbericht, dat gevalideerde loongegevens uit de polisadministratie bevat, delen met de hypotheekverstrekker. We leveren via onze directie Bureau Keteninformatisering Werk & Inkomen (BKWI) een bijdrage aan de pilots van het programma TWI en we denken mee over een nieuwe architectuur die past bij deze toekomstige wijze van gegevensgebruik binnen en buiten de sector. Hierbij wordt ook verbinding gemaakt met het programma van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). We willen gegevens en informatie snel en goed beschikbaar stellen. Daarom ontwikkelen we in samenwerking met enkele afnemers nieuwe diensten die dit mogelijk maken. Hiervoor hebben we een configureerbare webservice (CWS) ontwikkeld, waarmee we makkelijker gegevensleveringen op maat kunnen verzorgen voor afnemers. Om mogelijke kandidaten voor vacatures landelijk voor werkgevers vindbaar te maken, werken we in het programma Verbeteren uitwisselen matchingsgegevens (VUM) met gemeenten aan een standaard gegevensset en uitwisselingsvoorziening voor werkzoekendenprofielen naar een efficiëntere manier om deze gegevens uit te wisselen.